Innenriks

Klar, ferdig, blogg!

SLIK GJØR DU: Alle kan blogge, ifølge bloggründer Thomas Moen. Her får du tipsene som hjelper deg i gang.

De siste årene har det eksplodert i bloggsfæren. Bloggerne blir stadig flere, leserne også, og temaene det blogges om varierer stort. Ønsker du også å kaste deg på bloggbølgen, er det ifølge bloggründer Thomas Moen ingen grunn til å la være.

- Blogging er ikke bare for unge jenter. Det passer for alle som har noe på hjertet, sier Moen.

Han har jobbet med blogger i over ti år, vært bloggmanager for flere av Norges største blogger, gitt ut boken «123 blogg» og er nå merkevaresjef i Fanbooster.

Sett deg mål

- Det viktigste rådet til nybegynnere er at du må vite hva du vil oppnå med bloggen din. Det er ofte her folk feiler. Hva vil du vil skrive om, vil du ha oppmerksomhet, og vil du tjene penger på bloggen din? spør Moen.

Et stort flertall av alle blogger som startes opp, dør innen to måneder. Derfor råder Moen ferske bloggere til å sette seg et mål om å holde det gående i minimum to måneder, slik at bloggen ikke strander før du har kommet ordentlig i gang.

- Ikke tenk på sidedesign eller trafikk de to første månedene. Fokuser kun på godt innhold. Så kan du etter hvert begynne å dele linker til bloggen din der det er relevant. For eksempel i internettforum eller på Facebook, sier Moen.

Ikke bare rosa

Da bloggbølgen kom for alvor i 2007, var det i hovedsak unge jenter med såkalte rosablogger som dominerte.

- Nå endrer dette seg, og vi får blant annet flere blogger om teknologi og politikk, sier Moen.

For de fleste er bloggen en hobby, men de siste årene har flere også gjort den til levebrød.

Da Susanne Kaluza for to år siden sa opp sin faste journaliststilling i Dagbladet for å blogge på heltid, fikk hun kommentarer fra folk som trodde hun bare skulle være hjemme og kose seg.

I dag opplever hun at fordommene er færre.

- Jeg føler at det har snudd litt de siste årene. Det kommer flere gode blogger, og de som blogger blir eldre. Flere leser bloggene og ser at det finnes mye bra, så det er litt for lettvint å tenke at det bare er rosabloggere og mammablogger som poster bilder av snørrete unger, sier Kaluza.

Blogging åpner dører

Siden hun sa opp jobben i 2012, har hun som foreldreblogger med Susannekaluza.com klart å skaffe seg en god inntekt. Hun har gitt ut tre bøker, utviklet sitt eget brød, designet sin egen matbok og stilt opp i utallige intervjuer og debatter. I januar 2014 ble hun også ansatt som redaktør av Egmont Publishings nettportal Foreldre.no. Kaluza er overbevist om at bloggen har gitt henne muligheter hun ellers ikke ville hatt.

- Jeg ville aldri fått bokkontrakt på en matpakkebok hvis jeg ikke hadde en blogg og kunne vise at det var et marked for det. Og jobben som redaktør for Foreldre.no ville jeg ikke hatt mulighet til å få hvis jeg kun hadde vært papirjournalist i Dagbladet, sier hun.

For å ha blogging som yrkesvei, må man være strukturert. Kaluza tror mange undervurderer hvor mye jobb det er.

- Du må ha konsekvent høy kvalitet på bilder og tekst. Hvis du skal skrive to gode innlegg om dagen, krever det mye tid. Du har aldri ferie og aldri fri, sier hun.

Men Kaluza understreker at blogging kan passe for alle.

- Jeg trodde det var veldig teknisk og at du måtte være datanerd for å få det til. Nå har jeg skjønt at blogging handler om mennesker. Du blir kjent med veldig mange oppegående folk ved at de kommenterer på bloggen din.

- Må klype meg i armen

Trine Sandberg, som driver «Trines matblogg», mener en suksessoppskrift for å lykkes med blogging er å være tydelig på hva du vil formidle og holde deg til det. Da hun startet bloggen for sju år siden, var det bare for å dele oppskriftene sine med venninner og med datteren som hadde flyttet hjemmefra. Nå er hun Norges største matblogger, med mellom 25.000 og 30.000 lesere hver dag.

- Det er viktig å være lojal mot konseptet. Når det for meg er viktig å lage maten fra bunnen av, kan jeg for eksempel ikke tillate ferdigmat på bloggen, sier Sandberg.

Hun trekker også fram at gode bilder er viktig.

- I tillegg til å skrive bra, må man jobbe med bildene. Det er bildene som gjør at du tiltrekker deg oppmerksomhet, sier Sandberg, som nå lever av bloggen. I kjølvannet av den har hun også gitt ut en kokebok som ble fjorårets best solgte, med 55.000 eksemplarer.

- Jeg må nesten klype meg selv litt i armen. Det har jo bare vært gøy hele tida, sier Sandberg.

Selv om det ikke er noen grense for hvilke temaer du kan skrive om, er det ikke alt du kan publisere. Som blogger er det særlig to lover du må ha fokus på: åndsverkloven og markedsføringsloven.

Du har ikke lov til å publisere andres bilder eller tekst uten deres samtykke.

- Tekster kan siteres når det er relevant, men du har ikke lov til å gjengi hele verket, sier bloggründer Thomas Moen.

Mottar du godtgjørelse for noe du skriver, enten det er penger eller gjenstander, må du ifølge markedsføringsloven også opplyse om dette, slik at det er tydelig for leseren.

- Med disse to lovene i bakhånd kommer man langt, sier Moen. (NTB tema)

Mer fra Dagsavisen