Innenriks

Kjøper seg definisjonsmakt

Mens de er under hardt press fra LO kjøper Arbeiderpartiet seg definisjonsmakt på nett.

GOOGLE: Mens de er under hardt press fra LO kjøper Arbeiderpartiet seg definisjonsmakt på nett.

Alle skal med. Også på internett. Nærmere bestemt på www.google.com.

Arbeiderpartiet har åpenbart ikke sett seg fornøyd med det folk finner dersom de googler ordene «vikarbyrådirektiv» eller «vikarbyrådirektivet». For mens de er under hardt press fra LO, som krever at reservasjonsretten brukes mot EUs vikarbyrådirektiv, har Arbeiderpartiet sørget for at du ikke skal slippe unna for lett når du søker etter mer informasjon om det omstridte direktivet.

230 klikk

La oss si at du mandag gikk inn på www.google.com for å finne mer informasjon om direktivet, fordi du har lest om LO-sekretariatets motstand mot det. Det første som kommer opp er en annonse for www.arbeiderpartiet.no. Trykker du på lenken kommer du direkte til en side der Arbeiderpartiet gjennom «10 spørsmål og svar» forsvarer sitt ja til direktivet. Siden ble publisert onsdag forrige uke. Fra og med dagen etter har reklamen kommet opp hos alle som har søkt informasjon om direktivet.

Ifølge Arbeiderpartiets kommunikasjonssjef Pia Guldbrandsen hadde de fra og med torsdag til og med mandag 230 klikk på siden. I samme periode hadde de 3800 visninger.

Billig ord

De fleste kom mandag, da saken var omtalt i de fleste medier på grunn av LOs vetokrav. Før mandag hadde de bare 43 klikk.

For Arbeiderpartiet er det ikke en spesielt kostbar affære å jobbe for definisjonsmakten på nett. Ifølge Gulbrandsen har de 230 klikkene til sammen kostet partiet 650 kroner. Hvert klikk koster med andre ord i underkant av tre kroner.

- Det er ikke så mange annonsører som vil ha dette ordet. Tar du et ord som utdanning blir konkurransen større og annonseringen dyrere. Vikarbyrådirektivet er et veldig billig søkeord, sier Guldbrandsen til Dagsavisen.

På spørsmål om hvorfor de bruker google for å kjøpe seg definisjonsmakt i debatten om vikarbyrådirektivet svarer Gulbrandsen at det først og fremst handler om å spre argumentasjonen for hvorfor partiet sier ja til vikarbyrådirektivet.

- Vi gjør det blant annet gjennom internettsidene våre, men må erkjenne at ikke alle går inn på siden vår. Når folk hører om vikarbyrådirektivet i media og vil ha mer informasjon googler folk, sier kommunikasjonssjefen.

- Pissredde

Leder Olav Magnus Linge i Sosialistisk Ungdom, som ønsker veto mot direktivet, sier til Dagsavisen at han mener annonseringen er uttrykk for at noen er redde.

- Det er overraskende at de er så pissredde for hva folk skal finne at de til og med kjøper plass på nett. Det vitner om at nervene er på høygir, sier Linge og legger til at det er spesielt at en annonse for nettopp Arbeiderpartiet er det første som dukker opp når folk søker etter «vikarbyrådirektivet».

- Det er spesielt når det første som dukker opp når du søker på nett er den eneste parten som er for direktivet, sier Linge.

«Den norske modellen»

Vikarbyrådirektivet er ikke det eneste ordet Arbeiderpartiet har kjøpt seg plass for, i et forsøk på å lokke folk fra google til partiets nettside. Hvis du søker på «den nordiske modellen» eller «den norske modellen» er første treff en annonse for «dittforslag.no», partiets nettside for å trekke folk inn i programarbeidet. Samme annonse kommer opp dersom du skriver «ditt forslag», på tross av at første treff er partisiden, uavhengig av annonsen.

Mer fra Dagsavisen