Innenriks

Kjøp bil 
før nyttår

BIL: Mange biler blir dyrere i januar. Planlegger du å kjøpe ny bil med lavt bensinforbruk, er det penger å spare på å kjøpe før nyttår.

Finansminister Siv Jensen og den nye regjeringen har lagt inn en avgiftsfelle for biler med moderat motor. Endring av bilavgiftene og en svekkelse av den norske krona gir en økning i prisene på mange biler når nyttårsfeiringen er over.

- Folk som er innom butikken tror at avgiftene går ned i 2014, men for 60 prosent av bilene som selges på det norske markedet går de opp, sier bilforhandler Roald Orkelbog i Førde.

- De som rammes er biler som koster 200.000-300.000 kroner som nye.

Ønsker du å betale 2013-avgifter i stedet for 2014-avgifter, må du ifølge Toll- og avgiftsdirektoratet sørge for å registrere bilen på deg i år.

Kraftig avgiftsøkning

- Tenk at et parti som har snakket om billigere biler i 40 år øker importavgiften mer enn noen gang for biler med lavt forbruk og lave utslipp, sier Orkelbog med klar adresse til finansministeren og Fremskrittspartiet.

Avgiftene på en Ford Fiesta 1,6 TDCI, med 95 hestekrefter, øker med 4.957 kroner i det øyeblikket vi passerer nyttårsaften.

- Et avgiftshopp på 14,7 prosent, fastslår Orkelbog.

Fiestaen har et CO2-utslipp på 95 gram per kilometer. Det er lavere enn de fleste biltyper. En VW Golf 1,6 TDI med 105 hk slipper ut 99 gram og får en avgiftsøkning på rundt 4.600 kroner.

Administrerende direktør Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund fastslår at avgiftsøkningen kommer på alle biler med CO2-utslipp mellom 50 og 110 gram.

- Dette er et brudd på retningen om å prioritere miljøvennlige biler. Bransjen liker ikke at betingelsene blir uforutsigbare, som nå, sier han.

Toyota

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge bekrefter at engangsavgiftene på Toyota Auris øker med mellom 3.700 og nesten 6.000 kroner neste år, avhengig av hvilken Auris-variant man kjøper. Toyota Yaris’ avgift øker jevnt over enda litt mer, ifølge beregninger Dagsavisen har fått fra Toyota.

Toyota Avensis får derimot både høyere og lavere avgift, avhengig av typen. En bensindrevet Advance på 147 hk får redusert avgiften med rundt 2.300 kroner, mens en dieseldrevet på 124 hester blir ilagt 4.800 mer i avgift.

Espen Olsen har et ekstra argument for å kjøpe en 2,0 dieseldrevet Avensis før nyttår. Da avslutter de en kampanje hvor de har redusert prisen med 13.000 kroner.

Vær oppmerksom på at biler med stor motor og høye CO2-utslipp får lavere avgift etter nyttår. Noen biltyper får 50.000-70.000 kroner lavere avgifter.

Kronas betydning

Krona har falt med 15 prosent mot euro i 2013. Roald Orkelbog poengterer at fallet i kroneverdi vil komme som et prispåslag i tillegg til avgiftene. Når krona faller i verdi, blir bilene vi importerer dyrere. Men det er en treghet i systemet.

Orkelbog viser til at bilforhandlerne fremdeles har biler på lager som ble tatt inn til en bedre kronekurs enn den som gjelder nå. Han peker også på at bilforhandlerne er forsiktige med å sette opp prisene.

- Ingen vil være først ute med en prisøkning av redsel for å miste kunder, men etter hvert setter noen opp prisene, så følger resten etter. Sånn er det alltid, sier den erfarne bilforhandleren. Han har vært med i gamet i flere tiår. Orkelbog antar at biler i prisklassen 200.000-300.000 kroner vil bli rundt 10.000 kroner dyrere i januar. 5.000-6.000 kroner skyldes svakere krone, mens resten skyldes endringene i avgiftssatsene.

Valutajusteringen vil ikke skje for alle merker. Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund gjør oppmerksom på at de norske billeverandørene har avtale med produsentene om fast eurokurs. Perioden kan variere fra 3 til 12 måneder.

60-65 prosent av Toyotaene produseres i Europa, men RaV4 og Prius produseres i Japan. Og faktisk så har ikke japanske yen styrket seg i forhold til krona. I norske kroner burde derfor de to bilmodellene være billigere i forhold til flere av konkurrentene nå enn i januar.

Framgangsmåte

Ut fra dette kan følgende framgangsmåte lønne seg hvis du skal kjøpe ny bil:

1. Undersøk hvordan avgiften blir på de bilene som er aktuelle for deg å kjøpe. En enkel måte å gjøre det på, er å google ordene «avgiftskalkulator» og «Bilnorge». Da kommer du til en kalkulator som enkelt viser deg hva avgiften blir etter de nye reglene som gjelder fra nyttår og forskjellen fra dagens regler. Nettstedet Bilnorge.no inneholder dessuten prisoversikt over de fleste nybiler som er hos forhandlerne.

Alternativt kan du se på brosjyrer eller forhandlernes nettsteder hvor mye CO2-utslippene er på de aktuelle biltypene. Er utslippene lavere enn 110 gram per kilometer, kan du regne med at avgiftene går opp.

2. Undersøk om aktuelle forhandlere har kampanjer som avsluttes ved nyttår.

3. Spør aktuelle forhandlere om hvordan prisene blir i januar, eventuelt i første kvartal neste år.

4. Sørg for at bilen du kjøper blir registrert før nyttår hvis du vil ha 2013-avgifter, men husk at det motsatte normalt gjelder hvis du kjøper bil med stor motor.

Derfor blir miljøvennlige biler dyrere

I år får biler som slipper ut mindre enn 110 gram CO2 pr. kilometer et fratrekk i engangsavgiften på 800 kroner pr. gram. Til neste år regnes fratrekket fra 105 gram. Man går altså glipp av et fratrekk på 5 gram x 800 kroner. Avgiften på motoreffekten (hk/kw) blir satt ned 12 prosent. Dette nyter ikke bilene med små motorer godt av fordi motorene hadde så lav effekt fra før at de ikke hadde avgift.

Mer fra Dagsavisen