Annonse
KrF-leder Knut Arild Hareide og Venstres leder Trone Skei Grande.

– Kan miste miljø-troverdigheten

Dersom Venstre og KrF velger å stemme for regjeringens klimasatsing framfor Arbeiderpartiets, vil de ikke lenger ha troverdighet i klimaspørsmålet, mener Zero.

Annonse
Innenriks

 

– Dette er en helt annen tilnærming fra Arbeiderpartiet. Den klamme samfunnsøkonomiske tilnærmingen til Jens Stoltenberg er rustet ut for godt, sier daglig leder i klimaorganisasjonen Zero, Marius Holm.

«Et taktskifte i miljøpolitikken», lovet Arbeiderpartiet da de i går la fram sitt alternative budsjett.

Og skal vi tro Holm fikk de det til.

Les også: Ap tar skatteoppgjør med regjeringen

2020 er avlyst

– Arbeiderpartiets klimabudsjett er mange hakk bedre enn regjeringens opplegg på de konkrete virkemidlene. Det er så mye bedre at hvis Venstre og KrF velger å stemme for regjeringens budsjettforslag, særlig på transport og bil, kan de ikke gå inn i valgkampen med troverdighet i miljøpolitikken, sier han.

Han mener klimapakka i det alternative budsjettet er nødt til å gjøre det vanskeligere å komme til enighet på borgerlig side når de skal forhandle om statsbudsjettet i høst.

– Men det må sies at det er trist at Ap i likhet med regjeringen har avlyst 2020 som en milepæl i miljøpolitikken, og flyttet datoen ti år fram. Jo lengre fram utslippskuttene ligger, jo mindre tydelig blir det for folk og næringsliv hvor vi skal. Når det er sagt ligger det ting her som vil gi utslippskutt fram mot 2020 på ting som biodrivstoff, tungtransport, dyrere fossilbiler og elbil, sier Holm.

Så helt fornøyd med Arbeiderpartiets alternativer er han ikke.

– Virkemiddelbruken er ikke sterk nok. Det burde vært en krone i økt drivstoffavgift for å sikre lønnsomhet for biodrivstoff, og man burde gjort mer avanserte endringer i bilavgiftene for å premiere elbiler og de beste hybridbilene, sier Holm.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Drivstoffavgiften

At Ap ikke vil øke drivstoffavgiften i stor grad, forklarer Jonas Gahr Støre slik:

– Transportøkonomisk institutt viser til at selv veldig kraftige økninger i disse avgiftene vil ikke resultere i betydelige kutt. Samtidig bidrar det ikke til teknologiskifte. Det er det som er det viktige. Vi kan gjerne gjøre det dyrere å kjøre, særlig ute i distriktene, men det skal vi tenke oss grundig om før vi gjør.

Kommentar: Tidenes tøffeste budsjettoppgjør

Annonse