Innenriks

Kampklare sjåfører

TRANSPORT: Transportarbeiderne står på bremsene mot regjeringens planer om å gjøre det enklere å ansette midlertidig.

- Vi er villige til å demonstrere for å stoppe denne trusselen mot den norske modellen, advarer leder Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).

En fersk Fafo-rapport bestilt av Norsk Transportarbeiderforbund viser at medlemmene mener at bruken av midlertidige ansatte øker i transportbransjen.

30 prosent mener bruken av midlertidige ansatte har økt de siste tre årene. Like mange mener det er tilfelle blant bussjåfører, viser tallene brutt ned på bransje. Og der er det kun 7 prosent som mener det er blitt mindre bruk av midlertidige ansettelser de siste årene.

- Problematisk

- Å ja, det er fortsatt mye midlertidighet i bransjen, sier bussjåfør Ståle Johansen til Dagsavisen.

Han ser dette i sammenheng med de stadige omveltningene i bransjen.

- Du vet ikke hvem du får lønningsposen av neste måned, sier Johansen.

Rutebilselskapene var tidligere kommunale selskaper, men ble etter lovendringen i 1991 basert på kommersiell drift. Flere ruter ble lagt ut på anbud, noe som førte til mindre selskaper og at lokale aktører ble fusjonert eller kjøpt opp av større konkurrenter.

- Da jeg startet for 40 år siden, var det for Trysilekspressen. Siden da har selskapet blitt kjøpt og solgt flere ganger. Det skjer flere problematiske endringer i bransjen nå. Konsesjoner som tidligere ble gitt for ti år, gis nå for seks og fire år, forteller Johansen.

Kampklar

Leder Roger Hansen i NTF forteller at de lenge har hatt problemer med midlertidighet i rutebilsektoren.

- Fortsatt florerer det av midlertidighet der, og vi vet at problemet jevnt over er økende, sier Hansen.

Enda tydeligere er tendensen innen grossistbransjen. Der mener 36,9 prosent at bruken av midlertidige har økt. 31 prosent mener situasjonen er uendret.

Det vil Hansen ha en slutt på. Han er kampklar og utålmodig.

- Vi har slåss mot dette siden tidlig på 70-tallet, sier han.

NTFs krav om endring vil blir fremmet overfor LO og direkte ovenfor Arbeidsdepartementet. Der vet Hansen hva han har i vente.

Å «myke opp» arbeidsmiljøloven for å gjøre det lettere for arbeidsgiverne å ansette flere i midlertidige stillinger, er en av hovedambisjonene til arbeidsminister Robert Eriksson (Frp).

- Vi gjennomfører gjerne demonstrasjoner om det skal til. Før det blir aktuelt, satser vi på å få forståelse for vårt syn, sier Hansen.

Han argumenterer med at statistikk viser at det er blitt vanskeligere for ledige å få jobb i Sverige. Dette til tross for at en der har et mye mer liberalt regelverk enn i Norge.

- Samfunnsproblem

Hansen mener midlertidighet er et samfunnsproblem.

- Den berømmelige trepartsmodellen vår baserer seg på trygge ansettelsesforhold. Det er også viktig for norsk økonomi, sier han.

Hansen peker også på hvordan arbeidstakers tilknytning til arbeidsplassen svekkes ved midlertidig ansettelse.

- Hvorfor skal de bry seg om sin arbeidsplass når de ikke vil ansette dem fast? Det er klart det påvirker interessen for arbeidet - og ansvarsfølelsen. Det er dette som er den store bekymringen vår, sier han.

sofie.prestegard@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen