Innenriks

Jenter bedre i lesing, gutter bedre i regning

Jenter er flinkere i lesing, mens gutter er bedre i regning, viser resultatene fra de nasjonale prøvene. I engelsk stiller de likt.

Elevene i Oslo og Akershus er flinkest i landet i matte, lesing og engelsk, viser resultatene fra de nasjonale prøvene. Finnmarks-elevene kommer dårligst ut.

Oslo er fylket som kommer best ut i alle fag i både åttende og niendeklasse, med et snitt på 53 i alle fag. Det nasjonale snittet er satt til 50.

– Det er enda bedre enn vi kunne håpe på. Det er utrolig hyggelig å se. Det viser med all tydelighet at den innsatsen som gjøres i osloskolen, bringer resultater for elevene, sier skolebyråd Anniken Hauglie (H) til NTB.

Resultatene som ble offentliggjort tirsdag, viser at elever i mange av de største kommunene presterer over snittet.

Elevene i Finnmark kom dårligst ut av prøvene med et snitt på 48 i engelsk, 48 i lesing og 47 i matematikk.

De aller fleste skoler i landet ligger rundt det nasjonale snittet på 50 poeng.

– Uheldig med offentlige resultater

For første gang er resultatene offentlige. Tidligere har man måttet søke innsyn. Aps Christian Tynning Bjørnø mener det er en uheldig utvikling.

– Det er ikke først og fremst rangeringen som bør få mer fokus i skolen. Vi må heller fokusere på lærernes tid og muligheter til å hjelpe elevene i å nå sine mål, sier han til NTB.

Bjørnø mener regjeringen legger opp til at det etableres et uheldig konkurransemarked i skolen.

– Jeg mener at Høyre med dette legger til rette for at vi får en skolesektor i Norge som er delt inn i A og B-skoler. Det er en utvikling jeg er sterkt imot, sier han.

Kunnskapsministeren advarer

Resultatene er tilgjengelig ned på nivå for den enkelte skole, men nettstedet skoleporten legger ikke til rette for sammenligning. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) advarer mot å bruke resultatene til å lage nasjonale rangeringer.

– Det å lage nasjonale rangeringer basert på resultatene, gir lite mening. Poenget er at dette skal brukes av den enkelte skole og kommune for at de skal kunne forbedre seg og gi elevene et enda bedre skoletilbud, sier Røe Isaksen.

Han mener det nye oppsettet vil gjøre det lettere å kartlegge elevenes kunnskapsnivå.

– Det er en årsak til at 30 prosent av elevene ikke fullfører videregående opplæring innen fem år. En viktig grunn til det, er at de går ut av grunnskolen uten de grunnleggende faglige ferdighetene de trenger. Riktig bruk av resultatene på nasjonale prøver kan være et bidrag til å sikre mer læring, sier Røe Isaksen.

Fritak

Ifølge Utdanningsdirektoratet gjennomførte 97 prosent av elevene som var i relevant gruppe, de nasjonale prøvene.

Fritak for prøvene er blitt kritisert av flere stemmer i utdanningsmiljøet, som mener de svakeste elevene ikke tar prøvene og at det dermed kun er de flinkeste som vises på statistikken.

– Vi fritar færre elever enn det vi i utgangspunktet har muligheten til fordi vi ønsker at alle skal gjennomføre prøvene, sier skolebyråd Hauglie.

Det har også vært gjenstand for debatt at elever blir «drillet» i prøvene på forhånd, men skolebyråden mener dette ikke har vært et problem for skolene i Oslo.

– Det er ikke negativt å pugge, man må pugge for at ting skal sitte. Men det at man drilles til å takle prøvene, det er jeg ikke enig i, sier hun. (NTB)

Mer fra Dagsavisen