Innenriks

Ignorerer flyavgift

Til tross for flyseteavgift og klimakrise, fastholder Avinor behovet for en tredje rullebane på Gardermoen.

– Et velfungerende nasjonalt luftfartsknutepunkt som knytter sammen landet og forbinder hele Norge med utlandet, har avgjørende betydning for norsk samfunns- og næringsliv. Flytrafikken forventes å øke og det blir behov for en tredje rullebane på Oslo Lufthavn rundt 2030, sier kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor.

Hun mener det er viktig at beslutningen om å bygge en tredje rullebane på Oslo Lufthavn blir fattet i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan for 2018–2029.

Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender, reagerer sterkt på uttalelsene.

LES OGSÅ: Planlegger for nedleggelse av flyplass

– Uansvarlig

– Avinor ignorerer klimatrusselen fullstendig. Dette er uansvarlig, og det er rart at både nåværende og tidligere samferdselsministre har latt Avinor få operere utenfor rammen av en ansvarlig klimapolitikk, sier Hermstad.

– En tredje rullebane på Gardermoen er et veddemål mot klimapolitikken, tilføyer han.

Dette avviser Ulverud.

– Vi er fullt klar over de klima- og miljøutfordringene luftfarten representerer. Vi har en offensiv strategi for å ivareta vårt samfunnsansvar også på dette området, blant annet ved innfasing av biodrivstoff og innovative energiløsninger. Det ville imidlertid vært uansvarlig av oss å ikke tenke langsiktig. Trafikkprognosene tilsier behov for en tredje rullebane, sier hun.

Stortinget vedtok mandag kveld å innføre flyseteavgift. Den skal etter planen innføres fra 1. april 2016. Etter at regjeringspartiene og deres samarbeidspartier ble enige om en flyseteavgift på 88 kroner, inkludert moms, har diskusjonen rast. Politikere har forsvart avgiften med at det er behov for reduksjoner i flytrafikken av klimahensyn. Flybransjen har svart med av avgiften kan true tusenvis av arbeidsplasser, samtidig som den har avvist at avgiften vil føre til noen markant nedgang i utslippene av klimagasser.

Parallelt med dette har utenlandstrafikken fortsatt å øke i år, mens det innenlands har vært en til dels sterk nedgang i trafikken ved enkelte lufthavner, konstaterer Avinor.

– Nedgangen i oljesektoren påvirker flytrafikken på de lufthavner som har mye offshoretrafikk og oljerelatert reisevirksomhet, forklarer Ulverud.

Selv om både nedgangstider og flyseteavgiften kan «påvirke trafikktallene», tror Avinor at 2016 vil by på nye rekordtall.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Videre vekst

– Vi forventer en liten økning sammenlignet med 2015, sier Ulverud.

Hun tror ikke på en varig nedgang i trafikken knyttet til oljesektoren.

– Vi anser at trafikken vil øke på det tidspunktet bransjen får et oppsving.

Denne troen på videre vekst kommer også til uttrykk ved den nye terminalen på Gardermoen, som åpner i april 2017. Da vil kapasiteten øke fra 25 til 30 millioner passasjerer, med mulighet til å utvide til 40 millioner.

Avinor har dessuten utviklet mange nye ruter i år og vil også vurdere nye ruter i 2016, forteller Ulverud.

KOMMENTAR (Christine Baglo): Flysetesmell

Mer fra Dagsavisen