Innenriks

– Høyres snakk om tidlig innsats i skolen kan bli en vits

KrF utfordrer regjeringen på å sikre skolene nok lærerressurser.

Det sier Anders Tyvand, utdanningspolitisk talsmann for KrF på Stortinget.

Han er opprørt over gårsdagens artikkel i Dagsavisen der rektor John Myrlund ved Tåsen skole i Oslo forteller hvordan han denne høsten er tvunget til å legge ned omfattende og målrettet arbeid med tidlig innsats og tilpasset opplæring, som skolen har brukt år på å bygge opp.

Ikke bare har tiltakene bedret elevresultatene i lesing, regning og engelsk over tid. De har også redusert behovet for spesialundervisning.

– Det kunnskapsministeren mener er en god løsning på tidlig innsats, nemlig å ansette lærere med spisskompetanse i basisfagene, er ingen god løsning så lenge vi ikke samtidig sørger for å gi skolene nok ressurser, sier Tyvand.

At KrF under budsjettforhandlingene to år på rad har fått gjennomslag for øremerkede midler til flere lærerstillinger, er ikke godt nok ifølge Tyvand.

Les også: Dramatisk for Osloskolen

Varsler omkamp

– Det som skjer i Osloskolen er en god dokumentasjon på hvorfor vi trenger en nasjonal norm for lærertetthet, sier KrF-politikeren, som lover omkamp om saken i Stortinget i høst.

– Vi kommer til å fremme et nytt forslag om en nasjonal norm for lærertetthet på skolenivå, bekrefter KrF-politikeren.

Etter at klassedelingstallet ble fjernet for å gi skolene mer fleksibilitet i 2003, var flertallet på Stortinget samtidig helt tydelig på at dette ikke skulle brukes som et sparetiltak. De gamle klassedelingstallene skulle fortsatt legges til grunn som et minstenivå for ressurstildeling.

Ifølge KrF-politikeren tyder meldinger om lærerkutt, sammenslåing av klasser og kutt i tilpasset opplæring, på at noe må gjøres.

Nylig viste en undersøkelse gjort av Utdanningsforbundet at tre av ti skoler i landets største byer ville ha førsteklasser med 26 elever eller mer ved skolestart. Før klassedelingstallet ble opphevet, var grensen 18 elever.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Må ta ansvar

– Det eneste forsvarlige er å gjeninnføre ressursbestemmelser, for eksempel en norm for lærertetthet, som forhindrer så store klasser, uttalte Handal til Aftenposten.

Anders Tyvand mener kunnskapsministeren nå må ta ansvar og undersøke nærmere hvordan ståa egentlig er i norsk skole:

– Statistikk for grunnskolen (GSI) gir altfor generelle tall, og er ikke noe godt bilde på situasjonen, mener han.

Ifølge Tyvand vil KrF foreslå en norm med maks 16 elever per lærer fra 1. til 4. trinn, og 24 elever fra 5. til 10 trinn.

– Det er solid dokumentert i forskning at økt lærertetthet har betydning når ressursene brukes til å gjøre undervisningen bedre – slik Tåsen skole har gjort, sier Anders Tyvand.

Ap støtter en norm for lærertetthet – men bare på kommunenivå, mens Høyre så langt har vært imot.

Les også: Vil gi lærerne mer tid per elev

Mer fra Dagsavisen