Sport

Her suser han over på rødt

HALSBREKKENDE: Flere menn enn kvinner sykler videre når lyset skifter fra grønt til rødt. Det viser også dette bildet.

Mens Line Rørdam snakker om hvor farlig det er å sykle på rødt, fyker den mannlige syklisten over krysset i Oslo sentrum. En undersøkelse gjennomført av Transportøkonomisk institutt (TØI) bekrefter at mannlige syklister generelt er mer vågale enn kvinner når de ferdes omkring på to hjul.

Av undersøkelsen går det fram at 21 prosent av mennene hver gang eller ofte sykler på rødt lys dersom det ikke er kryssende trafikk. Bare 15 prosent av kvinnene oppgir at de gjør det samme. Kjønnsforskjellen er kontrollert for hvor mange kilometer det ble syklet.

- Denne forskjellen har vært stabil de siste ti årene. Det som har endret seg, er at det er blitt en sterkere treningskultur rundt det å sykle, sier Torkel Bjørnskau, som er forskningsleder ved TØI.

Hasardiøst

- Observasjoner vi har utført av situasjoner i kryss, viser at det er stor forskjell på hvordan menn og kvinner sykler, fortsetter Bjørnskau.

- Menn sykler fortere, er mer pågående og tar større risiko. Kvinner er mye mer forsiktige enn menn.

Menn, særlig yngre menn, tar også større sjanser ellers i trafikken. Det samme er tilfelle i skiløypa og på sjøen.

Bjørnskau tok for noen år siden doktorgraden på kjønnsforskjeller i trafikken. Han fant da ut at kvinner bremser opp når trafikklyset skifter til gult, mens menn gasser på for å rekke over krysset. Det fører ofte til bråstopp når mennene kjører inn i kvinnene bakfra.

Klarer seg

Bjørnskau sier at selv om mange syklister sykler på rødt lys, så fører ikke dette til mange ulykker. De er generelt sett flinke til å se seg for.

- Det største problemet for syklister er ene­ulykker på sykkel. De velter, sklir eller kjører i grøfta. Om lag 80 prosent av skadene på sykkel er forårsaket av syklisten selv, forteller forskningslederen.

I Norge blir om lag ti syklister drept og 50 alvorlig skadd i sykkelulykker hvert år. Men Bjørnskau påpeker at det offisielle norske ulykkesregisteret er svært mangelfullt når det gjelder sykkel­ulykker. De fleste ulykkene kommer ikke inn i statistikken fordi sykkelskader sjelden blir meldt til politiet. I Sverige er det statistiske materialet mye bedre. Der har man koblet sammen skadedata fra sykehus med politirapporterte ulykkesdata.

- Aldri på rødt

I løpet av få minutter i Torggata ved Oslo Domkirke kan Dags­avisen ved selvsyn se at mange syklister sykler på rødt lys. De har ikke så lyst til å snakke med oss. Det har derimot Line Rørdam som vi stopper idet hun skal parkere sykkelen. Hun bedyrer at hun så å si aldri sykler på rødt lys.

- Det er altfor farlig. Jeg har respekt for trafikken. Hvis man først begynner å sykle på rødt kan det fort bli en dårlig vane.

Rørdam synes altfor mange gir blaffen i trafikkreglene og sykler på rødt. Hun synes det er rart det ikke er flere ulykker.

- Er det flere menn som sykler uvørent?

- Ja. Menn kjører mer uforsiktig enn kvinner. Både med bil og på sykkel, sier Line Rørdam som er medlem i Syklistenes Landsforening og sykler nesten hele året.

ester.nordland@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen