Gina Ross Eriksen, Ida Heiberg, Sigrid Vinje, Høyre-politiker Kristin Vinje, Rebecca Frazee, Nora Dyrvik og Jojo Soon diskuterer politikk over tapas. FOTO: PRIVAT

Her er partienes nye metoder

Hemmelige stunt om natta, venninnefester og målrettet telefonringing til potensielle velgere. Slik tror partiene at de skal kapre deg i løpet av sommeren.

Allerede 1. juli, neste uke, kan de som har bestemt seg stemme i lokalvalget ved oppmøte i rådhuset. Selv om siste valgdag er 14. september har ikke partiene all verdens med tid for å overbevise de mange velgerne som fortsatt sitter på gjerdet.

LES OGSÅ: Valg i Oslo: Hvem smiler bredest om 86 dager?

Handling foran ord

SV har ligget stabilt under sperregrensen i over et år.

Nå tar de telefonen fatt for å overbevise folk om å stemme på deres kandidater ved høstens valg.

– Vi skal først og fremst ringe rundt. Målet er å få tatt opp mot 15.000 telefoner, sier partisekretær Kari Elisabeth Kaski (SV).

Men telefonene skal ikke tas på måfå.

– Vi benytter en tjeneste som sammenstiller offentlig tilgjengelig informasjon fra levekårsundersøkelsen og kartinformasjon. Ved å se på kjønn, alder, utdanning og inntekt kan vi finne ut i hvilke gater og bydeler det bor flest potensielle SV-velgere, sier Kaski, som forklarer at tjenesten allerede er brukt av de store partiene i Norge, som Arbeiderpartiet og Høyre.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Jentekveld

I Høyre har Kristin Vinje latt seg inspirere av partilederen for Feministisk Initiativ i Sverige, Gudrun Schyman, og arrangert «homeparty».

– Det var datteren min som inviterte venner og bekjente av seg til en hyggelig samtale hjemme hos oss. Dette var jenter som ikke i utgangspunktet er politisk aktive, men som er nysgjerrige. Vi serverte litt tapas, og hadde en uformell samtale rundt kjøkkenbordet, forteller Vinje, som vil gjenta suksessen og håper flere i Høyre gjør det samme.

– Vi i Høyre ønsker selvsagt å nå ut til flest mulig, men første bud er å få flere til å bruke stemmeretten sin. Spesielt er det mange jenter som ikke bruker stemmeretten sin.

Buss og basilikum

Miljøpartiet De Grønne vil stjele oppmerksomhet denne valgkampen ved å utføre en rekke «kreative stunt», forteller partisekretær Lars Gaupset (MDG).

Allerede har MDG-kandidater i Hamar listet seg ut i natten og innredet et busskur med bord, stoler og bokhyller med bøker. Trafikkdirektøren var så begeistret at han overnattet, og Hamar Arbeiderblad var på pletten for å dokumentere det hele.

– Dette er et enkelt eksempel på hvordan vi kan vise at vi ønsker at det skal bli mer attraktivt å reise kollektivet.

Får du utdelt en basilikum på bussen er også sjansen stor for at du har blitt utsatt for et MDG-stunt.

– Det er en annen aksjon vi har for å belønne de som reiser kollektiv med buss, trikk eller bane, sier Gaupset.

Dør til dør

Ap har allerede vært ute på husbesøk, gjennom sin vårkampanje. Her var det ikke bare om å gjøre å dele ut roser, men også høre hva velgerne er opptatt av. Oslo Ap skal ha gjennomført om lag 55.000 samtaler med potensielle Ap-velgere i vår.

Målet med den tidlige innsatsen er å nå de velgerne som bestemmer seg for hvilket parti de vil stemme på, lenge før de møter opp i valglokalene.

Ved stortingsvalget i 2009 var det 55 prosent av dem som stemte, som bestemte seg for parti før valgkampen startet. Ved stortingsvalget i 2013 var det hele 67 prosent som gjorde det samme.

Nytt i Norge

I moderne valgkamper står ikke partiene bare på stand, forteller valgforsker Rune Karlsen.

– «Homepartyer» har vi ikke sett i en norsk sammenheng før. Det er nytt. Hvilken effekt det vil ha er umulig å spå, men blir spennende å følge med på, sier Karlsen.

Han opplyser om at også husbesøk er ganske nytt i Norge, men har lenge vært vanlig USA.

– Nestoren innen valgforskning, Henry Valen, skrev om husbesøk i forbindelse med en studie av Stavanger-politikken på 50-tallet. Da var Høyre-politikere tydelig skeptisk til «den type amerikansk valgkamp».

Selv om partiene kanskje ikke vinner valget med Snapchat er det tydelig at sosiale medier raskt har blitt en viktig politisk arena under valgkampen, forteller Karlsen.

– Under valget i 2013 opplevde kandidatene selv at Facebook seilte opp som en nesten like viktig kanal som lokalavisa.