Innenriks

Havarert fregatt har kraftig slagside – kan stå i fare for å synke

Fregatten KNM Helge Ingstad krenger stadige kraftigere til siden og deler av skipet er under vann.

Bilde 1 av 3

Av Peter Tálos, NTB

Skipet måtte kjøres på inn på land etter kollisjonen med en tankbåt ved Stureterminalen i Øygarden.

Både Statens Havarikommisjon for Forsvaret og Statens havarikommisjon for transport skal undersøke omstendighetene rundt skipskollisjonen i Øygarden utenfor Bergen natt til torsdag. Saken skal også etterforskes av politiet. Vest politidistrikt opplyser torsdag formiddag at de startet etterforsking etter kollisjonen

– Statens havarikommisjon for transport (SHT) har besluttet å undersøke kollisjonen mellom tankbåten Sola TS, slepebåten Tenax og fregatten KNM Helge Ingstad, melder SHT torsdag morgen.

Åtte personer kom lettere til skade da fregatten og det maltaregistrerte tankskipet kolliderte ved Stureterminalen i Øygarden kommune i Hordaland. Tankskipet var, ifølge Sysla, lastet med olje og under slep ut Hjeltefjorden og ble trukket av slepebåten Tenax da kollisjonen skjedde klokka 4.26.

– Tankbåten Sola TS er maltaregistrert og Havarikommisjonen på Malta deltar også i undersøkelsen, opplyser havarikommisjonen.

Flenge i skroget

Fregatten hadde det 137 mann om bord, mens det var 23 mann i tankbåten. Først ble 127 av mannskapet på fregatten evakuert over i et annet fartøy, mens ti ble igjen på skipet. Ved 6.30-tiden besluttet kapteinen at også de siste ti om bord skulle forlate skipet.

Det var en stund fare for at fregatten skulle synke og Hovedredningssentralen for Sør-Norge opplyste at det ikke var kontroll over lekkasjen.

I kollisjonen hadde militærskipet blitt påført en stor flenge i siden på skroget og det rant mer vann inn enn hva lensepumpene greide å få ut.

Kjørt på land

Senere ble faren for at skipet skulle synke avverget ved at fregatten ble kjørt på land.

– KNM Helge Ingstad ble satt på land etter hendelsen. Den har lekkasjer og tar inn vann, og slagsiden blir stadig større. Skadeomfanget er fortsatt uavklart, skriver Kystverket i en orientering klokken 8.

I en oppdatering går det fram at skipet holdes mot land av flere slepebåter.

– KNM Helge Ingstad holdes inn mot land av taubåter. Forsvaret jobber nå for å berge fartøyet. Kystverket bistår og overvåker den pågående operasjonen. Videre vurderer vi fortløpende ytterligere tiltak og mobilisering, skriver Kystverket.

Diesel

Tankskipet har 625.000 fat råolje om bord, men det skal ikke være hull på skipet. Fra fregatten er det oppstått en mindre diesellekkasje, opplyser Hovedredningssentralen for Sør-Norge til NTB.

Ifølge brannvesenet er om lag 10.000 liter drivstoff lekket ut fra fregatten. Det skal dreie seg om en tank med drivstoff til helikoptre som er gått lekk. I følge Kystverket er det uklart om alt i denne tanken er rent ut. Det er lagt ut lenser i området ved fregatten.

Politiet har etablert et mottak for de evakuerte på Stureterminalen. Flere redningshelikoptre og redningsbåter deltok under evakueringen av fregatten og flere slepebåter lå torsdag formiddag ved det havarerte skipet.

Equinor bestemte ved 8.30-tiden å stenge ned driften på anlegget. Stureterminalen er en olje- og gassterminal og utskipningshavn for råolje og LPG.

– Personell på Sture som ikke har beredskapsoppgaver blir også evakuert. Nedstengning og evakuering gjennomføres som et føre-var-tiltak, skriver Equinor i en pressemelding.

Redningsoperasjonen avsluttet

Forsvaret opplyste at selve redningsoperasjonen var avsluttet ved 8-tiden og at det nå er snakk om å berge fregatten.

– Fregatten er en del av NATOS stående maritime styrke og hadde vært med i øvelsen Trident Juncture som ble avsluttet onsdag, opplyser oberstløytnant Ivar Moen ved Forsvarets operative hovedkvarter til NTB.

Han sier videre at alle tilgjengelige militære ressurser vil bli satt inn i bergingen av fregatten.

Levert i 2009

KNM «Helge Ingstad» (F 313) er en norsk fregatt av Fridtjof Nansen-klassen, navngitt etter oppdageren Helge Ingstad. Fregatten ble overlevert 29. september 2009.

Fartøyet er nummer fire i serien av fem som i perioden 2006–2011 ble overlevert til Sjøforsvaret.

Fregatten er en av fem som i sin tid hadde en totalkostnad 21 milliarder kroner. Denne summen inkluderer også seks NH90-helikoptre. (NTB)

Mer fra Dagsavisen