Pilene peker nedover for flytrafikken. Hittil i år har 122.500 færre tatt fly enn på samme tid i fjor. Samtidig er Norwegian rammet av en storstreik. FOTO: JON OLAV NESVOLD/NTB SCANPIX

Hardere kamp om færre kunder

For fjerde måned på rad synker den norske lufttrafikken. SAS forbereder seg samtidig på større lavpris-press i Europa.

– Vi ser en tendens der det er en utflating og enkelte steder en nedgang i flytrafikken. Først de siste tre siste månedene av fjoråret, men også ut ifra februar-tallene ser det ut som trenden fortsatt er der, sier pressesjef i Avinor Sindre Ånonsen.

Luftbransjen preges av knallhard konkurranse og lave marginer. Ifølge analytikere kan streiken i Norwegian føre til at selskapet går dukken, og SAS har tidligere vært avhengige av redningspakker fra staten for å overleve.

I går kom nye tall som viser nye problem for flybransjen. Den norske flytrafikken har de siste månedene gått ned. Hittil i år har 122.500 færre passasjerer kjørt fly enn på samme tid i fjor.

Kutter kostnader

– Det er vanskelig å trekke noen bastante konklusjoner om hvorfor det er sånn, men det er mange signaler som peker på en nedkjøling av norsk økonomi, sier Ånonsen.

Når færre flyr, betyr det mindre penger i kassa for Avinor. Nå skal de gjennom en kuttrunde for å kompensere for den fallende tendensen.

– Vi jobber parallelt med et moderniseringsprogram med ambisiøse målsettinger om kostnadsbesparelse, sier pressesjefen.

Større press i Europa

Også flyselskapene forbereder seg på tøffere tider. I en artikkel i Aftenposten i januar ble SAS utropt som den store vinneren på flymarkedet de siste årene. Veksten i SAS var ifølge avisen tre ganger så stor som den var i Norwegian i 2013. Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Eide Johansen, sier til Dagsavisen at selskapet samtidig forbereder seg på et større press fra lavprisselskapene i Europa til neste år.

– Vi er godt kjent med den generelle situasjonen Avinor viser til, og forbereder oss til neste år på at mye og ny kapasitet går inn i markedet gjennom at flere lavprisselskaper, Norwegian inkludert, kommer med nye fly inn i markedet. Konsekvensene av det blir ytterligere press på flyprisene, sier informasjonssjefen.

Likevel er SAS optimister, og mener de er godt forberedt på tøffere tider.

– SAS har definert sin hovedmålgruppe som de som flyr mer enn fem ganger i løpet av et år. De produktene vi har lansert i denne sammenheng har vist seg å bli meget godt mottatt, sier informasjonssjefen.

Trenden kan snu

Førsteamanuensis ved BI, Espen Andersen, sier til Dagsavisen at han tror nedgangen i flytrafikken er forbigående.

– Jeg tror ikke nedgangen vil fortsette. Det vil bli en viss nedgang, så vil det bli stabil vekst igjen. Nedgangen skjer primært innenlands, og skjer nok til en viss grad på grunn av tilpasninger i oljesektoren, sier professoren.

På sikt på likevel flybransjen måtte tilpasse seg færre reisende fra oljesektoren, sier Andersen.