Innenriks

Han tar nattog en måned i året

Fullt, fullt, fullt, ledig, fullt, fullt, fullt, fullt, ledig...

Så langt i mai har hver eneste avgang med nattoget fra Oslo til Trondheim, med to unntak, vært utsolgt, Også de tre kommende nattogene er fulle, ifølge en sjekk SV har gjort.

– Ethvert hotell ville ha misunt Vy et belegg som dette, sier partiets Lars Haltbrekken, som selv er en av landets mest drevne nattogpassasjerer.

– Hvor ofte tar du nattoget i løpet av ett år?

– Jeg talte opp i september i fjor, og da kom jeg til 32-33 netter på nattoget, og det ble noen til før året var over.

Også i år fortsetter Haltbrekken, som representerer Trøndelag, å ta nattoget mellom Oslo og Trondheim for å møte «folk, næringsliv og organisasjoner» i fylket han kommer fra.

– Det ble to turer i forrige uke og én... eller var det to turer? i uka før det igjen, forteller han.

Les også: Togtilhengere ønsker flere sovevogner på nattogene

– Ni nye sovevogner

Haltbrekken har dermed de beste forutsetninger for både å vurdere dagens nattogtilbud og den pågående diskusjonen om dette tilbudet. 29. april skrev Dagsavisen at det i dag er slik at 8.880 nordmenn må dele på hver seng i nattogene, etter som det bare er 20 sovevogner med 15 sovekupeer hver. I tiden etterpå har mange etterlyst flere sovevogner, slik at vi får et reelt alternativ til flyet også på noe lengre reiser.

Det har utløst en diskusjon som har involvert både samferdselsministeren, alle de mange selskapene som jernbanen er blitt splittet opp i, og ikke minst de reisende selv, om hva som bør gjøres. Så langt synes det ikke som om vi er noe nærmere flere sovevogner. Jernbanedirektoratet har varslet en utredning om temaet, men den kommer ikke før til høsten.

Pengene til kjøp av flere sovevogner har vi allerede, påpeker Haltbrekken, det er bare det at Vy skal bruke dem til helt andre ting.

– De 280 millionene som navneskiftet fra NSB til Vy koster, kunne i stedet ha blitt brukt til innkjøp av ni nye sovevogner, slik at vi kunne utvidet tilbudet med nær 50 prosent, sier Haltbrekken.

Les også: På skinner i natta

– Fantastisk

– Hvordan er det å reise med nattoget?

– Fantastisk! Det er en effektiv, behagelig og miljøvennlig måte å reise på. Nattoget til Trondheim settes opp i titida, og så kan du legge deg da før avgangen litt over elleve, og så kommer man uthvilt fram til Trondheim i sjutida. Fra Trondheim går nattoget klokka 23.20.

– Og sengene er OK?

– De er kjempegode og mer enn lange nok.

– Hvis du får én da...

– Ja, du må planlegge i god tid. For å være sikker på å få plass, må du bestille to-tre uker i forveien. Belegget på Dovrebanen er på mellom 90 og 95 prosent, ifølge Vy. Sånn har det vært lenge, også da jeg var leder for Naturvernforbundet og reiste mye med nattoget da også.

– Hva med prisen?

– Kjøper du en sovekupé må du betale nær 1.000 kroner. SV mener derfor at det må åpnes for å dele kupé. Både ungdom, studenter og andre vil nok være interessert i det.

– Stor pågang

Dagsavisen har spurt Vy om den store pågangen så langt i mai, og også om nattogene fra Oslo til Trondheim var utsolgte i april. Kommunikasjonssjef Gina Scholz i Vy, svarer slik i en epost til Dagsavisen:

– Det er ennå mulig å få seg sovekupé til eller fra Trondheim. Vi har per nå over 300 ledige sovekupeer i mai. Påsken satte sitt preg på april, da er det alltid stor etterspørsel på avgangene mellom de store byene våre. Videre bidro SAS-streiken (fra 26.april til 2. mai, journ. anmrk.) til at mange valgte toget og undersøkte togtilbudet på avgangene mellom de store byene våre. Dette preger inngangen på mai måned.

Les også: Interraileventyret

Mer fra Dagsavisen