Innenriks

Gutter bedre i regning også på barneskolen

Det viser resultatene av nasjonale prøver.

Guttene gjør det bedre enn jentene i regning, mens det er omvendt i lesing på både barneskolen og ungdomsskolen, viser de nasjonale prøvene.

Tirsdag ble resultatene fra nasjonale prøver for 5. trinn i regning, lesing og engelsk offentliggjort. Resultatene viser samme mønster som fra prøvene på ungdomstrinnet, som ble offentliggjort forrige uke.

Som på ungdomstrinnet gjør guttene på barnetrinnet det litt bedre enn jentene i regning, mens det er omvendt i lesing. I engelsk er det ingen forskjeller mellom kjønnene.

Nasjonale prøver måler elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og deler av engelskfaget.

Oslo på topp

Prøvene viser også samme tendens når det gjelder geografiske forskjeller.

Elevene i Oslo og Akershus presenterer bedre enn det nasjonale snittet på alle de tre prøvene. I tillegg presterer elevene i Sogn og Fjordane også over det nasjonale snittet i regning både på 5. og 8. trinn.

Elevene i de øvrige fylkene presterer på eller under det nasjonale snittet, tallene viser at få av de største kommunene presterte under snittet. Elevene i Finnmark får gjennomgående lavest snitt både på ungdomsskolen og på barneskolen.

Oslo skiller seg ut ved at elevene i snitt presterer tre skalapoeng over landssnittet på alle de nasjonale prøvene både på barnetrinnet og på ungdomstrinnet. Samtidig har hovedstaden også størst spredningen i elevenes resultater. Hovedårsaken er at Oslo har en betydelig større gruppe som presterer på det høyeste nivået sammenlignet med de andre fylkene.

– Jeg er utrolig glad for at vi nok en gang scorer bra på nasjonale prøver, og det skyldes godt og systematisk arbeid fra både lærere og rektorer, sier skolebyråd i Oslo, Anniken Hauglie, i en kommentar til resultatene på 5. trinn tirsdag.

Oslo fritar flest

Rundt 60.000 elever på hvert av de tre prøvetrinnene, 5., 8. og 9. trinn, gjennomførte prøvene i høst.

Tallene viser at antall elever som blir fritatt fra de nasjonale prøvene har hatt en svak økning i regning og engelsk sammenlignet med i fjor både på barne- og ungdomstrinnet. Andelen med fritak i lesning er høyest på barnetrinnet med 5 prosent, noe som er uendret fra i fjor. På ungdomstrinnet ble 2,8 prosent av elevene fritatt i lesning, noe som er en svak nedgang fra i fjor.

Elever med vedtak om spesialundervisning eller særskilt språkopplæring kan bli fritatt fra nasjonale prøver dersom det er klart at resultatet fra prøven ikke vil ha noen betydning for opplæringen til eleven.

Oslo har den høyeste andelen fritak både på barnetrinnet og på ungdomstrinnet.

– Elevsammensetningen i Osloskolen gjør at langt flere elever kan vurderes for fritak i Oslo sammenlignet med resten av landet. Andelen elever som faktisk fritas, er imidlertid lavere i Oslo enn på landsbasis, sett i forhold til andelen elever som kan vurderes for fritak. Med andre ord har Osloskolen en streng praksis når det gjelder å frita elever, sier Anniken Haugeli til NTB. (NTB)

Mer fra Dagsavisen