Innenriks

Gigantvei truer NSBs rekordvekst

SAMFERDSEL: Nye passasjerer strømmer til NSB 
i mengder togselskapet aldri før har opplevd maken til. Likevel er det vei politikerne vil satse på.

* NSBs tog hadde 8,4 prosent flere passasjerer i årets første åtte måneder, enn i samme periode i fjor.

* Lokaltogene i Oslo hadde hele 9,2 prosent flere passasjerer.

* På NSBs regiontog mellom Oslo og Skien økte antallet passasjerer med formidable 24 prosent. Mye av denne økningen skyldes flere passasjerer mellom Asker og Oslo S.

- Aldri har vi sett tilsvarende økning fra ett år til neste, i NSBs historie. Dette er oppsiktsvekkende mye, sier konsernsjef Geir Isaksen.

For å kunne håndtere de mange nye passasjerene hastebestiller NSB nå 4 nye tog til en samlet pris på 320 millioner kroner. Dette er likevel bare småpenger sammenlignet med hva Oslos politikere er villige til å bruke på ny E18 mellom Oslo og Asker, den samme strekningen hvor NSB nå opplever en helt overveldende passasjervekst.

Under bystyremøtet i morgen vil et flertall støtte veiutbyggingen som er beregnet til om lag 30 milliarder kroner, ifølge Naturvernforbundet. Planene til Statens vegvesen innebærer blant annet en dobling av antallet kjørefelt fra seks til 12.

- Over Ramstadsletta i Bærum kan vi risikere at det blir hele 14 felt, påpeker Naturvernforbundets leder, Lars Haltbrekken.

Han frykter at NSBs eksepsjonelle passasjervekst kan bli kortvarig hvis planene om å utvide E18 blir gjennomført slik de nå foreligger. Statens vegvesens egne utredninger slår fast at ny E18 i den såkalte Vestkorridoren, vil føre til betydelig mer biltrafikk.

Ber om «slankere» E18

- Vi må nok dessverre innse at bystyret vil støtte en utbygging av E18 i morgen, men vi håper at bystyret innser at planene er blitt altfor omfattende og at de derfor går inn for å redusere dem, sier Haltbrekken.

Også Natur og Ungdom, Framtiden i våre hender, Greenpeace og organisasjonen For Jernbane, støtter Naturvernforbundets ønske om begrensninger i E18-utbyggingen.

- Planene må «slankes» og flere kjørefelt må reserveres kollektivtrafikken og eventuelt næringstransporten, heter det i et brev fra organisasjonene til partiene i bystyret.

Politikerne bør merke seg de nye og oppsiktsvekkende passasjertallene til NSB, mener Haltbrekken.

- Den sterke passasjerveksten til NSB viser at folk ønsker å reise kollektivt, til tross for at de nå står som sild i tønne, og til tross for at de ofte kommer for sent på grunn av forsinkelser. Dette ønsket om å reise kollektivt må politikerne både i Oslo bystyre, på Stortinget og i regjeringen følge opp ved straks å forbedre tog- og kollektivpassasjerenes hverdag, anmoder han.

- Mer til vedlikehold

Også konsernsjef Geir Isaksen ber nå politikere om å hjelpe selskapet han leder til videre suksess.

Behovet for å øke kapasiteten er NSB allerede godt i gang med, i og med at 42 av det som nå har økt til 70 nye tog, allerede er blitt mottatt fra den sveitsiske fabrikanten. Samtidig er Isaksen opptatt av å få på plass «grunnleggende investeringer i infrastrukturen», slik som lengre perronger, nye snu- og parkeringsplasser og tilstrekkelig med strøm til de nye togene.

Mest presserende er likevel situasjonen når det gjelder det daglige vedlikeholdet av skinnegangen.

- Vi er litt bekymret, for det er behov for mer vedlikehold av jernbanen enn hva det legges opp til i statsbudsjettet. Jernbaneverket har varslet flere feil på infrastrukturen med dagens statsbudsjett. Det vil bety dårligere punktlighet, advarer Isaksen.

Etter framleggelsen av Stoltenberg-regjeringens siste statsbudsjett for en uke siden, påpekte Holger Schlaupitz, styreleder i Jernbanealliansen, at beløpet satt av til drift og vedlikehold av jernbanenettet, var én milliard kroner lavere enn de faglige anbefalingene.

Allerede er punktligheten til togene på vei ned. Den har nå falt til under 90 prosent, ifølge NSB.

- Vårt budskap til den nye regjeringen når den skal flytte på penger før framleggelsen av sitt budsjett, er at de må huske bevilgningene til vedlikehold av jernbanen, sier Isaksen.

samfunn@dagsavisen.no

Håp om en 
sitteplass på toget

TAR TOGET: Med Drammen 
som bosted og Oslo som arbeidssted, er ikke bil noe 
alternativ for Kjersti Leiren Boag (49). Da hadde ikke hverdagen gått opp.

På Oslo S er flere tusen passasjer innom hver eneste dag. Alle med ett mål for øyet. De skal rekke et tog.

Og alle håper de at det er i rute og at det er sitteplass. Men slik er det ikke alltid.

Spor 4 til Drammen

På spor 4 står Kjersti Leiren Boag og venter på toget til Drammen. Høsten begynner å minne om vinter, og det er gustent å vente på toget.

- I sju år har jeg pendlet mellom Drammen og Bryn. Først tog til Oslo S og enten lokaltog eller T-bane til Bryn, sier 49-åringen, og kikker på klokka.

- Det går ett tog akkurat idet toget fra Bryn kommer til Oslo S, så det betyr at jeg må vente i ti minutter. Men det går greit, smiler hun.

Fortsatt er det noen minutter til toget kommer, og det begynner å fylles opp på perrongen.

- Nå drar jeg ganske tidlig hjem i dag, så sitteplass er ikke noe problem. Jeg liker å kunne jobbe på toget, men på enkelte avganger fra Drammen om morgenen og hjem på ettermiddagen, er det ofte vanskelig å få sitteplass, sier hun.

Men å kjøre bil i stedet for å ta tog er ikke noe alternativ.

- Det er nesten hakket verre å kjøre bil enn å ta toget i dag. Til tross for stadige strømbrudd, signalfeil og andre forsinkelser, er toget mer forutsigbart enn å kjøre bil, sier hun.

Å være togpendler kan sette de mest tålmodige på prøve.

De gangene alt er i rute, strømmen er påslått, sporene hele, signalene grønne, og man har et sete å sitte på, er alt bare fryd og gammen. Men det er nesten mer unntaket enn regelen.

Kombinasjon

- Jeg er avhengig av å hente i barnehagen, og da er toget mer å stole på enn trafikken på E18, sier hun.

I morgen vedtas det å bygge ut E-18 vestover for 30 milliarder kroner, og det vil bli en dobling av antall kjørefelt.

- Skal man løse kapasitetsproblemene er det viktig med en kombinasjon av tog og vei, sier Kjersti Leiren Boag, som jobber i Statens vegvesen.

Selv vil hun fortsette å ta toget, selv om det en gang i framtida blir mange flere felt på E-18.

- Toget er en veldig grei reisemåte. Men togene må komme når de skal, ha bra nok kapasitet, og man må slippe å vente for lenge når man korresponderer med andre tog, sier Boag.

Og går om bord i toget. Som faktisk var i rute.

samfunn@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen