Norwegians pilotorganisasjon er redd de blir overkjørt av EU. Særlig på bestemmelsene om hviletid. Allerede nå er kravet til hvile for pilotene dårligere i EU enn i Norge. Leder Halvor Vatnar i Norwegian Pilot Association frykter også at piloter ikke vil si fra hvis de er for slitne til å fly, og at dette kan gå ut over sikkerheten.
- Vi sitter kontinuerlig med trykk, støy på øret og tørr luft. Når vi kommer til bestemmelsesstedet skal vi være i stand til å takle det verst tenkelige, påpeker Halvor Vatnar.
- Mer liberale arbeidstidsbestemmelser, kombinert med kontrakter som må fornyes vært tredje år, er en skummel utvikling. Da sier det seg selv at lista ligger høyt for å ta slike upopulære beslutninger, sier han.
Vatnar mener ansvaret har gått fra myndighetsnivå til å bli lagt på den enkeltes skulder.
- Mer ansvar er lagt på kapteinen. Når man kombinerer det med usikre arbeidsforhold er det klart uheldig, framhever han.
Problematisk
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sendte onsdag et brev til EU om felles og strammere regler i internasjonal luftfart. Han synes det er problematisk at Norwegian bruker piloter og mannskap fra lavkostland på ruter mellom Europa og USA.
Samferdselsministeren sier Norwegian har rett til å fly til og fra Thailand med thai-mannskap. Men han mener det vil gjøre noe med konkurranseforholdene om de setter inn besetninger fra lavkostland på ruter mellom land i Europa eller på ruter mellom Europa og USA.
- Vi er glade for at samferdselsministeren tar tak i dette. Utviklingen innen flyfarten har vært et «race to the bottom». Man strekker og strekker strikken, sier Halvor Vatnar.
Han synes det er en uting at Norwegian i stadig større grad bruker piloter uten fast ansettelse.
- Arbeidsforholdene er blitt jamnt verre i Norge. Vi hadde felles skandinaviske standarder. Med den siste revisjonen i EU er det mulig for Norge å innføre enda verre tilstander, sier Oddbjørn Holseter som er pilot i Norwegian og har forhandlet med EUs luftfartsorganisasjon (EASA) for Parat.
- Jeg tviler på at Norge tør beholde de strengere bestemmelsene, selv om man har anledning til det, sier Holseter.
Krevende forhold
- Flygingene vi driver på med på vinterstid i Norden har tre vanskelige kriterier oppå hverandre. Du er på vakt lenge, fordi det er mørkt blir du fortere trøtt og det er krevende forhold, forklarer Holseter.
De fleste flyplassene i Norge har nemlig en eller annen form for unntak fra standarden, som kortere rullebaner eller innflyging over åsrygger, forteller han.
I det norske regelverket er det nå slik at jo flere landinger, jo kortere arbeidsdag.
- Det er for så vidt med i EU-bestemmelsene. Men med EU-bestemmelsene vil arbeidsdagen bli maks to timer kortere. I Norge er det ikke uvanlig at en arbeidsdag kan bestå av ti landinger. Og det sier seg selv at å lette og lande er svært krevende, særlig ved håndstyring uten autopilot som er vanlig på små fly, påpeker han.
Globalt regelverk
Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian sier at et globalt regelverk er en bra ting.
- Vi støtter Solvik-Olsen, men forventer at han går foran med et godt eksempel og straks avvikler forskjellsbehandlingen mellom SAS og Norwegian. Det at SAS får lov å ha et bein i EU (Danmark og Sverige) og et bein i EØS (Norge). Dette er viktig med hensyn til trafikkrettigheter og til operativ fleksibilitet, det vil si mulighet til å flytte rundt på crew, sier Skånvik.
ester.nordland@dagsavisen.no