Mandag er det skolestart for mange elever på videregående skole. Nytt av året er at elever ikke får fravær for glattkjøring og de obligatoriske kjøretimene som er vanskeligst å kombinere med skolehverdagen.
– Det neste nå må være å redusere ventetidene for dem som skal ta oppkjøring, sier lederen av utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, Roy Steffensen (Frp), til NTB.
Han ønsker derfor at ansvaret som i dag ligger hos trafikkstasjonene under Statens vegvesen, bør overføres til private, eksempelvis kjøreskoler, som kan ordne med førerprøven seg imellom, og være sensor for hverandres elever.
Vil utfordre EU-direktiv
Regelverket i dag er underlagt et EU-direktiv, som bør utfordres, mener Frp.
– Det er ingen grunn til at staten skal være de eneste som kan godkjenne førerkort. Vi har gode løsninger på dette allerede i dag om man tar opplæring for eksempel for båt, truck eller kran, sier partiets transportpolitiske talsperson Morten Stordalen.
– Hvis vi liberaliserer regelverket og åpner opp for at flere kan bli sensorer, vil det redusere ventetidene, og man vil slippe å måtte reise til en trafikkstasjon for å ta oppkjøring, legger han til.
Stordalen minner om at mange påføres ekstra kostnader fordi de må ta flere kjøretimer i påvente av time for oppkjøring.
Førerprøven gir fravær
Fraværsgrensen har ført til at fraværet i videregående skole har gått kraftig ned. Ordningen skal evalueres i høst.
De delene av trafikkopplæringen som det nå gis dokumentert fravær for, er et fire timers sikkerhetskurs på bane (trinn tre), samt del to og tre (totalt 9 timer) av sikkerhetskurs på vei (trinn fire).
Det betyr at verken obligatorisk trafikalt grunnkurs, totalt 17 timer, eller den teoretiske og praktiske førerprøven gir dokumentert fravær.
Administrerende direktør Torgeir Abusdal i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) mener det er uforståelig at den praktiske førerprøven ikke kvalifiserer til dokumentert fravær.
Kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) bekreftet tidligere i år at det fortsatt er slik at elever må regne med å bruke fritimer, ferie og andre tidspunkter utenom skoletid til trafikkopplæring.
Endringene trådte i kraft 1. august i år.