Innenriks

Forsøker å kapre Moss lufthavn Rygge

Rygge Airport AS har stått opp fra de døde. Nå ønsker de å overta terminalbygget foran nesa på dagens eiere.

Arbeidet med å gjenåpne Moss lufthavn Rygge har tatt en dramatisk vending. Rygge Airport (RA), selskapet som tidligere har forsøkt å gjenåpne flyplassen, men som måtte gi opp da Jotunfjell Partners overtok eierskapet, har kommet på banen igjen etter flere års dvale.

24. april i år hadde de et møte med forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (Høyre). Rygge Airport håper nemlig å overbevise staten, som eier grunnen Moss lufthavn Rygge (MLR) står på, til å selge eller leie dem terminalbygget.

Intensjonsavtalen har løpt ut

I dag er det som kjent Rygge Sivile Lufthavn (RSL) som eier terminalbygget. Men i festeavtalen mellom Forsvarsbygg og RSL har staten forkjøpsrett på bygget. Da Jotunfjell Partners overtok RSL og tilhørende infrastruktur i 2017, skrev de under på en intensjonsavtale om å videreføre sivil flyplassdrift på Rygge. Den avtalen løp ut på mandag.

– I anledning utløpet av avtalen finner RA det naturlig å minne om vårt ønske om å få tilgang til bygget. Gitt en avtale med staten vil RA kunne stille økonomiske garantier for at den nødvendige finansiering blir stilt til disposisjon for kjøpet, eller for en langsiktig leieavtale. RA vil deretter arbeide for å få gjenåpnet lufthavnen for sivil rutetrafikk så raskt som praktisk mulig, forklarer Knut R. Johannessen, styreleder i Rygge Airport.

Tror de har større sjanser for å gjenåpne flyplassen

Årsaken til å at de kommer på banen nå oppgis å være på grunn av RSLs manglende evne til å gjenåpne flyplassen, selv etter å ha forsøkt i over to år. Med andre ord mener RA at de har større sjanser til å gjenåpne flyplassen enn dagens eiere.

– For hver dag som går blir dette arbeidet bare tyngre og tyngre. Markedet som i sin tid ble opparbeidet ved MLR forvitrer over tid. RA mener og tror at den tilnærmingen selskapet har til markedet, og den driftsmodellen vi har lagt til grunn for operasjon av lufthavnen, tilsier en mulighet for å få til en gjenåpning. Dette mener vi også vil tjene statens interesser, samt være til glede for næringslivet og det reisende publikum i Østfold, forklarer Johannessen.

LES OGSÅ: Ryanair vil ikke kommentere en eventuell Rygge-retur (DA+)

Moss lufthavn Rygge. MLR. Rygge Sivile Lufthavn. RSL. Ryanair. flyplass. flypassasjeravgiften. flyavgiften. flypassasjeravgift. flyavgift. fly. samferdsel. næringsliv. arbeidsplasser.

Moss lufthavn Rygge ble lagt ned i 2016. Det førte til at mange mistet jobben.

Mener de fortjener en sjanse

Johannessen forteller at de først og fremst ønsker å gjøre politikere oppmerksomme på at det finnes et alternativ til dagens eiere.

– Det har snart gått tre år siden flyplassen ble nedlagt. Fortsatt er den ikke gjenåpnet. Vi har en forretningsmodell og tilnærming til markedet som vi tror er i stand til å føre til en gjenåpning. Det vil vi at staten og andre som er opptatte av flyplassen skal være klar over. Staten har muligheten til å velge mellom to aktører, sier han.

– Dersom dere får det som dere vil, så vil det ødelegge planene til Jotunfjell Partners/RSL, som mange heier på for tiden. Det vil vel neppe være særlig populært?

– Målet må være å få flyplassen gjenåpnet. Hvor lenge er det rimelig at man skal la den ene aktøren fortsette å arbeide med å få til en gjenåpning, uten å lykkes, spør Johannessen retorisk.

– Og det mener du at dere skal klare i stedet?

– Definitivt, svarer han.

– Ren utopi

Espen Ettre, styremedlem i RSL, var ikke kjent med Rygge Airports planer da Dagsavisen Moss Dagblad tok kontakt tirsdag. Han er overrasket, men ikke bekymret.

– Det var et underlig utspill og etter min oppfatning ren utopi, sier han om Rygge Airports planer.

Ettre bekrefter at intensjonsavtalen deres med Forsvaret løp ut 1. juli og ikke har blitt fornyet.

– Hvorfor ble den ikke det?

– Vi har ikke sett noe behov for det fram til nå. En intensjonsavtale er ingen juridisk bindende avtale.

LES OGSÅ: Han har samlet over 40.000 forkjempere for Moss lufthavn Rygge (DA+)

– Ser du på RAs planer som realistiske?

– Vi eier fremdeles bygget og jobber fortsatt med å gjenåpne flyplassen. Vi har god kontakt med Forsvaret og har ikke fått noen signaler fra dem om at de ønsker å benytte seg av forkjøpsretten, svarer Ettre.

– Rygge Airport lyktes ikke med å få kjøpt terminalbygget forrige gang. Det var derfor vi gikk inn og overtok det. Jeg ser ingen grunn til at de skal klare det nå heller, legger han til.

Har forlenget deadlinen - igjen

Ettre forteller avslutningsvis at de fortsatt jobber med å lande avtaler med nok flyselskaper til at de kan gjenoppta driften neste år. Han tror dette arbeidet kommer til å fortsette mesteparten av juli.

Med andre ord har de forlenget deadlinen nok en gang.

LES OGSÅ: «Frp kommer med rent oppspinn om flyplassen»

---

Moss lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin basefly-avtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur i 2017.
  • ▪ De har satt seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2020.
  • ▪ For å få til det, må de ha funnet nok flyselskaper som ønsker å ha Moss lufthavn Rygge som destinasjon i løpet av sommeren 2019.

---

Mer fra Dagsavisen