Rygge

Flyselskaper har sagt seg villige til å fly fra Moss lufthavn Rygge

Eierne av Moss lufthavn Rygge (MLR) håper fortsatt på å gjenåpne flyplassen neste år, selv om de ikke er helt i mål ennå. Nå røper de også hva slags type reisevirksomhet de ønsker å satse på.

– Hovedtyngden vil være Europa-trafikk, med fokus på lavpris- og charterselskaper, forteller Espen Ettre, styremedlem i Rygge Sivile Lufthavn (RSL).

Med andre ord følger de i fotsporene til de tidligere eierne.

– Vi ser at det er det som historisk sett har passet best for Rygge, sier Ettre.

Har forsøkt siden 2017

Den sivile flyplassen på Rygge måtte legge ned driften i 2016. Dette fordi Ryanair, den desidert største aktøren på flyplassen, valgte å si opp sin baseflyavtale med RSL. Det betydde en så markant nedgang i antall flyvninger at det ikke var lønnsomt å drive videre.

I 2017 ble RSL kjøpt opp av investeringsselskapet Jotunfjell Partners. Siden da har de jobbet med å gjenåpne flyplassen. I fjor forskjøv de åpningsdatoen fra 2019 til 2020.

– Vi er i sluttfasen med de viktigste flyselskapene

Selv om de nye eierne altså planlegger å satse på samme type reisevirksomhet som før, ser de ikke ut til å ville legge alle eggene i én kurv. Tidligere i år kunne nemlig Espen Ettre fortelle Dagsavisen Moss Dagblad at de var i dialog med et tosifret antall flyselskaper. Den dialogen pågår fortsatt.

– Vi har ikke tatt noen endelig beslutning ennå, men vi er i sluttfasen med de viktigste flyselskapene. Vi har planer om å konkludere med om det blir videre flyplassdrift neste år eller ei i slutten av juni, sier han.

– Har dere blitt enige med noen av selskapene?

– Ja, vi har flyselskaper som har sagt at de vil komme, men vi vil ikke signere noen avtaler før vi er sikre på at vi åpner, svarer han.

Etter at denne artikkelen ble publisert, ringte Ettre oss opp igjen for å presisere nok en gang at de ikke har signert noen formelle avtaler ennå. Han mente det derfor ikke var korrekt å si at de har blitt enige med selskaper om å fly fra Rygge, men at selskapene har sagt seg villige til å gjøre det.

Moss lufthavn Rygge. MLR. Rygge Sivile Lufthavn. RSL. Ryanair. flyplass. flypassasjeravgiften. flyavgiften. flypassasjeravgift. flyavgift. fly. samferdsel. næringsliv. arbeidsplasser.

Moss lufthavn Rygge hadde 1,64 millioner passasjerer i 2015. Året etter ble flyplassen lagt ned. De tidligere eierne anslo at rundt 1.000 personer mistet jobben som følge av nedleggelsen, hvorav rundt halvparten indirekte.

Har ingen plan B

Det er under tre uker igjen av juni. Deadline nærmer seg altså med stormskritt. Om det er vinn eller forsvinn for flyplassen, har ikke selskapet tatt stilling til ennå, ifølge Ettre.

– Vi har ikke brukt ressurser på hva vi skal gjøre dersom vi ikke åpner i 2020. Vi jobber ene og alene for å få dette til, sier han.

---

Moss lufthavn Rygge

  • ▪ Den sivile flyplassen, som ble drevet av Rygge Sivile Lufthavn (RSL), måtte legge ned driften 1. november 2016.
  • ▪ Årsaken var at Ryanair valgte å si opp sin basefly-avtale.
  • ▪ Dette hevdet de selv var på grunn av den mye omdiskuterte flypassasjeravgiften.
  • ▪ I ettertid har flere aktører, blant annet Rygge Airport og Jotunfjell Partners, vurdert mulighetene for å starte opp sivil flyplassdrift der igjen.
  • ▪ Sistnevnte selskap overtok RSL og tilhørende infrastruktur i 2017.
  • ▪ De har satt seg selv et mål om å gjenåpne flyplassen i 2020.
  • ▪ For å få til det, må de ha funnet nok flyselskaper som ønsker å ha Moss lufthavn Rygge som destinasjon i løpet av sommeren 2019.

---

Mer fra Dagsavisen