VEKST: Dreamlinerne ligger bak mye av veksten til Norwegian. FOTO: NTB SCANPIX

Flyr høyt

FLY: Flyselskapet Norwegian flyr stadig flere passasjerer, og særlig er veksten utenfor Skandinavia stor.

Totalt fløy over 2,2 millioner passasjerer med selskapet denne måneden, en økning på 15 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Fyllingsgraden var på 81,6 prosent, opp 2,3 prosentpoeng.

 

Opp 15 prosent

I oktober fløy 2.243.560 passasjerer med Norwegian, en økning på 15 prosent sammenlignet med oktober 2013. Den totale trafikkveksten var på 39 prosent, mens kapasiteten økte med 35 prosent denne måneden. Fyllingsgraden var 81,6 prosent, opp 2,3 prosentpoeng, skriver selskapet i en pressemelding.

- Vi er svært godt fornøyd med at passasjerveksten fortsetter i oktober, spesielt i lys av at vi har 35 prosent flere seter i salg sammenlignet med samme måned i fjor. At flere og flere kunder utenfor Skandinavia velger Norwegian, illustrerer at vi får et stadig sterkere fotfeste internasjonalt og at våre nye, mer miljøvennlige fly, hyggelige service om bord og lave priser blir godt mottatt, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Norwegian gjennomførte 99,9 prosent av de planlagte flygingene i oktober, hvorav 86,7 prosent gikk på oppsatt rutetid.

I oktober fikk Norwegian levert en fabrikkny Boeing 737-800. Selskapet får levert totalt 14 Boeing 737-800 i løpet av 2014 og har allerede fått fire 787 Dreamlinere i år. Norwegians flyflåte er blant de mest moderne og miljøvennlige i Europa.

 

Mange amerikanere

- Mye av veksten vi har er utenfor Skandinavia. Vi opplever stor vekst, fra blant annet England, hvor passasjerene er overrasket over at et lavprisselskap kan tilby både lave priser, høy komfort og nye fly. Det viser at vår internasjonale strategi fungerer, sier Sandaker-Nielsen til Dagsavisen.

Neste år vil Norwegian kun få en ny Dreamliner, og Sandaker-Nielsen forventer ikke samme ekspansjon på langrutene.

Neste sommer vil vi også fly til Orlando fra Stockholm og London. Vi vil også utvide sommerruten fra Oslo til Los Angeles med to ukentlige flyginger, sier informasjonssjefen.

- Det som er spesielt, er at 40-50 prosent av passasjerene fra vestkysten av USA til Norge, er amerikanere. Så man kan trykt si at amerikanerne har oppdaget Norwegian, sier han.