Innenriks

– Flybransjen må tøyles

Flybilletter er blitt 75 prosent billigere de siste årene. Nå advares det mot baksiden av prisfesten.

– Det er fravær av politisk ansvar og reguleringsansvar som er det store problemet. Det er ingen grenser for hva man kan konkurrere på, sier fungerende leder Rune Sundland og fungerende nestleder Yngve Carlsen i Norsk Cockpit Forbund.

De siste årene har det skjedd enorme endringer i norsk og internasjonal flybransje. Den internasjonale konkurransen er knalltøff, og prisbevisste kunder jager de laveste prisene. Konsekvensene er at flybilletter aldri har vært billigere. Samtidig er milliardunderskudd, arbeidskonflikter, utflagging og kreativ organisering av bedrifter nærmest blitt dagligdags i det internasjonale luftmarkedet. Nå mener pilotene at nok er nok. De vil ha mer regulering i bransjen.

– Hadde alle lagt på 100 kroner, hadde problemet vært løst. Er det verdt å ofre den skandinaviske samfunnsmodellen for det? spør pilotene retorisk.

Tøffe forhold

Førsteamanuensis ved Institutt for strategi og logistikk ved BI og luftfartsekspert Espen Andersen beskriver problemet i luftfarten slik:

– McKinsey lagde en rapport fra 2006 der de så på avkastning av investert kapital i 41 bransjer. Der kom flybransjen helt sist.

Han sier grunnen til at det internasjonale flymarkedet eksploderte, oppsto da bransjen ble deregulert for 10–12 år siden.

– Da bransjen var regulert, var det fastsatte priser. I USA fikk man også tildelt ruter. Så fikk vi en deregulering, og prisene har gått ned med 75 prosent. Da blir det en voldsom konkurranse der overskuddet går til kundene. Vinnerne her er du og jeg som skal på ferie. Taperne er flyselskapene, sier førsteamanuensen.

Han forteller at utfordringene i «den nye» flybransjen er mange.

– Det er veldig høye faste kostnader. Og det er et ikke-differensierbart produkt. Et flysete er et flysete. Forbrukerne er også prisbevisste og har god oversikt over markedet. Det siste er at det er vanskelig å gå ut av flybransjen. De eneste mulighetene man har er å gå konkurs eller bli solgt, sier Andersen.

Reguleringer

I dagens Dagsavisen krever Carlsen og Sundland at blant annet arbeids- og hviletidsbestemmelser, kreative ansettelsesmodeller og politisk likebehandling bør reguleres.

«Vi som er flygere kjenner virkelig hvor skoen trykker. Nå sier vi klart ifra at utviklingen går i feil retning, og at det snarest MÅ ryddes opp for å bevare sikre rammer for luftfarten også i framtida», skriver de.

– En «quick fix» er ansettelsesforhold. Man kan ikke skille det operative ansvaret fra personalansvaret. Alle med sikkerhetsrelaterte oppgaver må være ansatt i flyselskapet, sier pilotene.

Nå diskuterer flere høyt om den europeiske flybransjen igjen bør reguleres for å få bransjen mer under kontroll. Norsk Cockpit Forbund mener man bør se til USA for å lære av grepene som ble gjort der for noen år siden. Det nordamerikanske flymarkedet ble liberalisert og deregulert årevis før det europeiske, men ble for noen år siden deregulert igjen.

Ser til USA

Også Andersen på BI mener man kan lære noe av måten amerikanerne igjen har tatt kontroll over flybransjen på.

– I USA har det vært en restrukturering. Nå er det stabile forhold, og man tjener penger igjen. De har relativt stabile konkurranseforhold. Jeg tror det er to ting som har bidratt til det. USA er et nokså homogent marked. De kan ikke flagge ut, som Ryanair har gjort, og har likere spilleregler. I USA har de også et «Chapter 11». Om man går konkurs i Norge, går man komplett konkurs. Med «Chapter 11» har man en mellomkonkursmulighet man ikke har her, sier han.

Han mener at vi i Europa bør lære av amerikanerne.

– Nå underbyr Irland med bedre forhold for selskapene. Det som må skje, er at myndighetene regulerer så det blir like regler i alle land i EU. Jeg tror også at en Chapter 11-organisering der man kan restrukturere selskapet i stedet for å gå konkurs, er bra for akkurat denne bransjen, sier førsteamanuensen.

Forsker Harald Thune-Larsen ved Transportøkonomisk institutt har begrenset tro på flere reguleringer i flybransjen.

– Man kan nok regulere arbeidsvilkårene slik at de blir mer ensartede i europeiske land. Men å innføre reguleringer av for eksempel hvem som skal fly hvilke ruter, ville være å ta et langt skritt tilbake, sier han.

Mer fra Dagsavisen