Nyheter

Fire års forskning på fire minutter

De vil ut av den akademiske bobla og nå fram til deg. I et kokende sceneshow har de unge forskerne fire minutter på å overbevise dommere og publikum.

I Forsker Grand Prix konkurrerer 60 doktorgradsstudenter over hele landet i det uhøytidelige, men knallharde norgesmesterskapet i formidling. På seks steder konkurreres det om 12 finaleplasser til den nasjonale finalen i Tromsø lørdag.

- Dette har vært en fantastisk mulighet til å lære å formidle forskningen på en helt unik måte. Vi får ikke så mye av dette i doktorgradsutdanningen. Jeg kunne ikke la denne muligheten gå fra meg, sier June Forsberg, som var en av fem kandidater som kjempet i den regionale finalen i Tromsø i forrige uke.

Placebo

Psykologikandidaten bruker både dramatisk lyssetting, musikk og sin egen smerteterskel når hun opptrer for et entusiastisk publikum. June skal prøve ut placebo-medisiner i kombinasjon med ekte medisiner for å teste om det er mulig å oppnå smertelindring med bruk av mindre medisin.

I Tromsø var det beinhard kamp om seieren. Temaene spente fra tvangsbruk og lovbrudd i psykiatrien, via fisk kontra kosttilskudd og utvikling av brystkreft til egenutviklet programvare for avsløring av føflekkreft.

Krevende

Kandidatene i Forsker Grand Prix har over flere måneder øvd med profesjonelle mentorer som gir råd om innhold, sceneopptreden og stemmebruk. En fagjury og publikum med mentometerknapper avgjør hvem som vinner.

- Dette handler om å trene unge forskere til å bli gode formidlere. Det er kolossalt krevende å presentere fire års forskning i to bolker på fire og seks minutter. Men det er da det både blir morsomt, underholdende og en god konkurranse, sier administrerende direktør Arvid Hallén i Norges forskningsråd.

Det er tredje gang dette opprinnelig danske konseptet prøves ut i Norge under forskningsdagene. Og nå er det i ferd med å ta av. Billettene til delfinalene er blitt revet vekk på kort tid, og det har ikke vært vanskelig å få kandidater.

Forsker Grand Prix arrangeres for å skape positiv oppmerksomhet rundt forskningen. Rekruttering er et uttalt mål. Arvid Hallén frykter ikke at det skal bli for mye show og tabloid framstilling.

- Du får ikke folk som jobber seriøst og skikkelig i fire år med noe, til å gjøre noe useriøst med sin egen forskning. De fleste vil behandle sitt eget stoff med veldig stort alvor selv om de gjør det på en humoristisk måte, sier Hallén. (NTB)

Mer fra Dagsavisen