Fram til nå har Kenneth Torsteinbø betalt 199 kroner i måneden for Lyses abonnementsordning for hurtigladning. Fra nyåret må han betale strøm per minutt, noe som vil innebærer et betydelig prishopp, ifølge elbileieren.

Fikk prissjokk av elbillading

– For meg innebærer endringen en prisøkning på 825 prosent, sier elbileier Kenneth Torsteinbø.

 

– Dette er ekstremt provoserende. Nå kan jeg like gjerne kjøre dieselbil.

Elbileier Kenneth Torsteinbø er mektig irritert over Lyses nye priser og betalingsløsning for hurtigladestasjoner.

Hver dag kjører Torsteinbø elbilen sin fra hjemmet sitt på Randaberg til jobben på Bryne. Der lader han daglig opp kjøretøyet sitt ved Lyses ladestasjon. Til nå har han betalt 199 kroner i måneden for Lyses abonnementsordning. Fra nyåret må han betale strøm per minutt.

– Hvis jeg lader like mange minutter som jeg gjør i dag, det vil si 15 ganger, så blir det en prisstigning på 825 prosent, sier han.

Det utgjør 1.650 kroner i måneden, har han regnet ut.

Lademinutt

På nettsiden til Lyse skriver det kommunaleide selskapet at endringen skjer som følge av at hurtigladestasjonene i Rogaland og Agder oppgraderes.

«Den nye ordningen betyr at du betaler for de minuttene du faktisk lader bilen, istedenfor en månedlig fastpris», skriver de. Hvert lademinutt vil koste 2,50 kroner, i tillegg til en oppstartspris på 10 kroner. Betalingen skal skje gjennom en egen app, hvor ladebeløpet trekkes direkte fra kundens kredittkort. «Vi vet at den nye betalingsløsningen er ønsket av mange elbileiere», skriver Lyse.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Vanlig modell

Administrerende direktør Anders Thingbø i Lyse Energisalg AS forteller at de med dette ønsker å gjøre ladestasjonene tilgjengelig for flere kunder.

– Å forplikte seg til å betale et månedlig beløp når du er usikker på hvor mye du skal bruke tjenesten, har vist seg å være en lite attraktiv modell. Alle andre hurtigladertilbydere har minuttbetaling, hevder han.

Kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening bekrefter at dette er det vanlige. Minuttprising er også betalingsordningen Norsk elbilforening foretrekker.

– Hvorfor det?

– Da unngår man løpende kostnader av en ordning man ikke benytter seg fullt ut av.

Haugneland har imidlertid forståelse for at elbilsjåfør Kenneth Torsteinbø reagerer på Lyses nye priser og betalingsløsning for hurtigladestasjoner.

– Du har noen unntak som ham, som kanskje ikke har mulighet til å lade bilen hjemme. Da kan hurtiglading i verste fall bli dyrere enn diesel og bensin, sier Haugneland, som vil anbefale ladeaktørene å opprette egne ordninger for storforbrukere av hurtigladere.

I dag har drøyt 200 kunder fast abonnementspris hos Lyse.

– Vært litt for gunstig

– Dagens abonnementsmodell medfører at stasjonene kan være opptatt i timevis og forhindre andre kunder fra å lade, sier Thingbø.

– Vi har nok hatt en abonnementsordning som har vært litt for gunstig for noen kunder.

I dag går Lyse med et lite underskudd på ladestasjonene sine, men Thingbø avviser at de nye prisene er for å tjene penger.

– Dette er først og fremst for å bidra til elektrifisering av transportsektoren.

Om lade-regnestykket skriver Thingbø i en e-post til RA: «Lyse har ikke per i dag avklart for kunder hva 15 ladinger à 40 minutter vil koste 1.1.2018.»