Innenriks

– Feilinformeres

Kunnskapsdepartementet sitter stille og ser på at hele det nasjonale skriveprosjektet i skolen stoppes.

Bilde 1 av 2

– Jeg er redd det skyldes at departementet og kunnskapsministeren rett og slett er feilinformert av Utdanningsdirektoratet, sier Gustaf B. Skar, prosjektleder for det nasjonale Skrivesenterets læringsstøttende prøver i skriving.

I gårsdagens avis fortalte Dagsavisen at over 200.000 elever, det vil si hver tredje elev i grunnskolen, skriver så dårlig at de får problemer i videre utdanning og arbeid.

Les saken her: En av tre elever kan knapt skrive

Mange er kurset

Likevel stopper direktoratet både de nasjonale utvalgsprøvene som måler hvordan elever på 5. og 8. trinn behersker skriving som grunnleggende ferdighet, og alt arbeid med læringsstøttende prøver som skal hjelpe lærere til å gi elevene tilpasset skriveundervisning.

Samtidig har direktoratet både i brev til Kunnskapsdepartementet, og uttalelser fra divisjonsdirektør Sissel Skillinghaug til Dagsavisen, gitt en begrunnelse som ifølge Skrivesenteret er feilinformasjon på flere punkter:

Direktoratet hevder prøvene er lite brukt. Informasjon fra Skrivesenteret viser imidlertid at skolefolk i 108 kommuner er introdusert for prøvene i 2016. I fjor og hittil i år har 414 lærere, skoleledere og skoleeiere bedt om å få prøvene tilsendt, 101 har fått dem på kurs. På landsbasis har over 1.000 lærere deltatt på kurs om skriveprøvens vurdering og undervisningsmetode.

Direktoratet hevder de læringsstøttende skriveprøvene kan lastes ned i direktoratets prøvebank. Tekniske problemer gjør imidlertid prøvene vanskelig tilgjengelig på grunn av feilmeldinger.

Direktoratet hevder det er «sterke faglige argumenter» for å stoppe prøvene. Dette er helt ukjent for Skrivesenteret. Ikke på noe tidspunkt er slik kritikk formidlet.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Ikke på PISA-kartet

– Vi har tvert imot fått høre at de nye skriveprøvene holder høy faglig og pedagogisk kvalitet, og at dette er et fantastisk arbeid, sier Skar.

– I sum er dette ganske ille. Jeg frykter at det tas politiske beslutninger om å legge ned alt arbeidet på feilaktig grunnlag, sier Skar.

SV-leder Audun Lysbakken er svært kritisk:

– For flere uker siden varslet Utdanningsdirektoratet om konsekvensene av regjeringens budsjettkutt i et brev til KD, uten at det tilsynelatende fikk alarmklokkene til å ringe i departementet. Å frata lærerne tilgang til de læringsstøttende prøvene i blant annet skriving, er alvorlig. Med Høyres overdrevne tro på kontroll og rangering som virkemiddel for en bedre skole, frykter jeg at direktoratets varslede endring er villet politikk fra KDs side.

– Skriving som grunnleggende ferdighet har tapt oppmerksomheten til fordel for lesing og regning. Det er nærliggende å tenke at det skyldes at skrivekompetansen ikke måles i PISA eller andre internasjonale tester, sier Audun Lysbakken.

– Stortinget har vedtatt fem grunnleggende ferdigheter; lesing, skriving, regning, digitale og muntlige ferdigheter. Da er det ikke PISA som skal bestemme hva som skal prioriteres, legger han til.

Les også: – En av tre passer ikke inn

Mer fra Dagsavisen