Pårørende Tone Zander er opptatt av at hennes kritikk mot farens sykehjem ikke skal rettes mot de ansatte ved sykehjemmet, men mot tankegangen om at omsorg skal koste minst mulig.

Fastgrodd møkk og mugg på sykehjemmet

OMSORG: På Ammerudlunden sykehjem i Oslo er pårørende, beboere og ansatte i sjokk over skitt, møkk og mugg. - En konsekvens av at folk skal tjene penger på å ta vare på eldre, mener pårørende Tone Zander.

Innenriks

- Da jeg besøkte sykehjemmet i helgen som var, og så hvor møkkete det var der, tenkte jeg at jeg egentlig ville vaske det selv. Men hvorfor skal jeg begynne å vaske når det er noen som tjener penger på at det ser så møkkete ut? spør Tone Zander.

Til daglig er hun kommunikasjonssjef i Fagforbundet, LOs største forbund med 340.000 medlemmer. Når hun går hjem fra jobb er hun pårørende til faren Edgar (88) som har plass på det private Ammerudlunden sykehjem i Oslo.

I tre år har Zander og broren besøkt faren hver eneste dag. I løpet av de tre årene har Zander også sett renholdet og vedlikeholdet på sykehjemmet forfalle.

* En radiator på farens rom er lekk. Det er blitt lagt et håndkle under for å demme opp for vannet, men det har grodd sopp i gulvet.

* På felleskjøkkenet er det så dårlig renhold at møkk har grodd fast i gulvet.

* Rundt sluket på badet er det så skittent at man ikke lenger kan se hvilken farge gulvet en gang hadde.

 

Blitt verre

- Renholdet er i løpet av de siste årene blitt stadig verre, forteller Zander.

Hun er ikke alene om påstanden. I forrige uke sendte bestyreren ved sykehjemmet ut et brev til de pårørende der han skriver at både pårørende, ansatte og beboere har reagert på dårlig renhold.

Zander mener at skitt, lort og mugg kommer som en konsekvens av spare- og privatiseringskulturen i helsevesenet.

- Eldre og pleietrengende og andre mennesker som trenger hjelp fra det offentlige bør få den hjelpen de trenger, og det bør koste det det koster. Jeg går til angrep på sparemanien på offentlige tjenester, og på eldre og pleiende i sykehjem. Det er den tjenesten jeg kjenner best fordi jeg har hatt faren min på Ammerudlunden i tre år. Jeg har sett hvilke konsekvenser vi får av at alt skal koste så lite som mulig.

I 2009 lå Ammerudlunden høyt på brukerundersøkelser i Oslo, og fikk besøk fra flere sentrale politikere som solte seg i glansen fra sykehjemmet. Siden den gang har det gått nedover på listene, og i undersøkelsen for 2013 havnet sykehjemmet på 40. plass.

Zander er soleklar på at hennes kritikk ikke er rettet mot personalet ved sykehjemmet, som løper og gjør sitt beste hele dagen.

- Angrepet mitt er på systemet, som gjør at eldre, pleietrengende mennesker skal koste minst mulig, sier Zander.

 

Tiltak

Ammerudlunden har tidligere vært i hardt vær. Etter at sykehjemmet ble privatisert første gang avdekket NRK at noen ansatte jobbet så mye som 84 timer i uka uten overtidsbetaling, og at enktelte ansatte sov på gulvet i bomberommet. Det ble kalt Adecco-skandalen.

Etter avsløringene tok Oslo kommune igjen over driften, før Ammerudlunden i 2012 igjen ble privatisert. Den gangen var det den private helsegiganten Unicare som vant anbudet, og de står også for driften i dag.

Driftsleder på Ammerudlunden, Robert Bergheim, skriver i en e-post til Dagsavisen at etter at Unicare tok over sykehjemmet, fikk de henvendelser om dårlig renhold.

- Alle slike henvendelser tar vi på alvor og har jobbet aktivt med forbedringer. Tiltak er satt i verk og hyppigere interne kontroller er blitt gjennomført. Den senere tid har vi ikke mottatt noen klager på at renhold er for dårlig. Bildene viser likevel at renholdet i dette tilfellet ikke har vært godt nok. Vi skal jobbe tett med vår underleverandør på renhold slik at renholdet blir ivaretatt på en god måte videre, skriver han.

Han skriver videre at muggdannelsen kommer som en konsekvens av en radiator som lekker.

- Det skal vi få sjekket ut raskt og sette inn nødvendige tiltak for å rette opp. Vi overtok et hus hvor det innvendige vedlikeholdet, etter vår oppfatning, hadde vært mangelfullt gjennom år. Vi er i gang med forbedringer, men det tar tid før alt er gjennomført, skriver Bergheim.

- Når det gjelder brukerundersøkelsen, jobber vi aktivt med tiltak rettet mot de ulike områdene i denne. Vi har kun driftet sykehjemmet i 1 år og har siden overtakelsen jobbet aktivt med forbedringstiltak. Sykehjemmet har de siste årene vært igjennom mange endringer som kom i kjølvannet av Adecco-saken. Vår målrettede og systematiske jobbing, vil etter hvert gi gode resultater, legger han til.

stian.fyen@dagsavisen.no