88 kroner i flyseteavgift er en god start, mener leder Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet. FOTO: ARNE OVE BERGO

Er villig til å ofre flyplasser

– Vi må juble og ikke grine hvis flyseteavgiften fører til at flyplasser forsvinner, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Kritikken hagler fra luftfartmiljøet mot flyseteavgiften på 88 kroner som skal innføres 1. april. Lufthavnsjef Pål Tandberg ved Moss Lufthavn Rygge sier til Aftenposten at avgiften vil føre til at flyplassen må legges ned.

Ved Torp Sandefjord Lufthavn har flyseteavgiften allerede ført til rutekutt, ifølge samme avis.

Parat, som organiserer mange ansatte i flyselskaper, karakteriserer den nye avgiften som useriøs, noe også NHO har gjort.

NHO-sjef Kristin Skogen Lund har dessuten i et intervju med NRK bedt om at avgiften utsettes til 1. november, slik at «vi får tid til å utrede konsekvensene». Men hun har allerede konkludert med at avgiften vil føre til tap av flere tusen arbeidsplasser.

LES OGSÅ: Klima bremser ikke flylysten

– Ikke livets rett

– Ut fra reaksjonene fra flybransjen har jeg begynt å lure på om dette ikke er et av de beste tiltakene som er foreslått på mange år, sier Haltbrekken.

– Så det er greit for deg at flyplasser går dukken?

– Hvis de forsvinner på grunn av denne avgiften, har de ikke livets rett. Og det er jo dette som er meningen med en grønn skatteomlegging, å redusere forurensningen og utslippene av klimagasser.

– Hvilke flyplasser bør legges ned?

– Rygge er en typisk lavprisflyplass som lever av ekstremt billige flybilletter, og det samme er Torp. Det er sikkert flere vi klarer oss uten også, uten at vi så langt har satt opp noen liste.

– Hvorfor er det så viktig å begrense flytrafikken?

– Fordi det legges opp til en voldsom vekst i flytrafikken framover, både nasjonalt og internasjonalt. For Oslo Lufthavn Gardermoen er det snakk om å øke antallet passasjerer fra 24 millioner i fjor til 44 millioner i 2040. Hvis vi ikke gjør noe med dette, vil utslipp fra flytrafikken stå for en stor andel av de totale utslippene av klimagasser i årene framover.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Fjernet lignende avgift

Den store veksten i flytrafikken kunne ha blitt bremset hvis politikerne hadde latt være å gjøre en «kjempetabbe» i 2002, ifølge Haltbrekken. Da fjernet nemlig daværende finansminister Per-Kristian Foss (H) flypassasjeravgiften. Den var da på 128 kroner, altså 40 kroner høyere enn flyseteavgiften som nå innføres.

– I dagens kroneverdi ville denne avgiften ha vært 319 kroner, fire ganger så høy som avgiften som nå innføres. Siden den ble fjernet, har utslippene fra utenlands flytrafikk fra Norge økt med 84 prosent, påpeker Haltbrekken.

– Med en fortsatt avgift ville vi sannsynligvis hatt mindre flytrafikk i dag, så det er på høy tid at den gjeninnføres, mener han.

Dagsavisen skrev fredag at den franske økonomen Thomas Piketty anbefaler en global flyseteavgift på 185 kroner på økonomiklasse og 1.650 kroner på forretningsklasse.

– Også vi mener den bør øke, men det er helt fint å begynne med 80 kroner, sier Haltbrekken.

LES OGSÅ: Vil at du skal betale 185 kr i flyseteavgift