Innenriks

– Elevene må skrive mer

– Norske elever skriver for lite. Det må brukes mer tid på skriving i norske klasserom, mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

– Evalueringen av Kunnskapsløftet viser at skriving blir nedprioritert i skolen sammenlignet med lesing. Dette bekymrer meg veldig, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Ifølge skolestatsråden har tidligere undersøkelser vist at én av seks 15-åringer har kritisk dårlige lese- og skriveferdigheter. I dette ligger at de rett og slett ikke evner å ta til seg innholdet i en vanlig avisartikkel, eller skrive en grei jobbsøknad.

– For ti år siden trodde mange at digitaliseringen ville gjøre skriving mindre viktig og relevant. Det er det motsatte som har skjedd. Vi skriver mer og enda mer offentlig synlig enn noen gang før, fastslår Røe Isaksen.

Les også: – Elevene skriver for lite

For tradisjonell

I tillegg til at det går ut over både jobb- og utdanningsmuligheter om du ikke mestrer skriftspråket, mener kunnskapsministeren at det økte omfanget av skriving i det offentlige rom også medfører en tøffere sosial stempling av dem som ikke behersker det.

Samtidig har det regjeringsoppnevnte Ludvigsen-utvalget, som vurderer skolens evne til å lære elevene det de trenger for framtida, allerede slått fast at skriving som grunnleggende ferdighet «i liten grad har blitt integrert i skolen etter Kunnskapsløftet». Med andre ord: Norske elever lærer ikke å uttrykke seg skriftlig i tråd med Stortingets ønske.

– Mye tyder på at deler av dagens skriveundervisning er veldig tradisjonell, og at dette er et område der skolen har behov for et eget kunnskapsløft, sier Torbjørn Røe Isaksen, som har en plan:

Skriveundervisningen skal prioriteres opp i norske klasserom. Departementet jobber med å utvikle en ny lese- og skrivestrategi som skal gi skriveopplæringen et løft og inneholde konkrete tiltak for å heve lærernes kompetanse.

Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning i Trondheim får i oppdrag å omsette ny kunnskap om effektiv skriveopplæring til praktisk handling i skolen.

Mange lærere savner opplæring i hvordan de skal gi elevene god, pedagogisk skriveundervisning. Effektiv skriveopplæring skal derfor være en vesentlig del av lærernes videreutdanning.

Forskningsbasert

– Målet er at skriving i skolen skal ta utgangspunkt i det faglige innholdet og integreres naturlig i alle fag, sier kunnskapsminister Røe Isaksen.

Nylig omtalte Dagsavisen det største forskningsprosjektet om skriveopplæring som noen gang er gjort i norsk skole – det såkalte Normprosjektet.

Et nøkkelfunn i undersøkelsen var at elever etter to års intensiv skriveopplæring, med variert og faglig skriving i alle fag, forbedret skriveferdighetene sine tilsvarende fra et halvt til to års undervisning.

Ifølge språkprofessor Kjell Lars Berge, som er sentral i prosjektet, må metodene og resultatene den omfattende studien kan vise til, være retningsgivende for framtidig skriveopplæring i norsk skole. Det er et synspunkt kunnskapsministeren langt på vei støtter.

– Dette framstår som en type solid forskning som nettopp skal danne grunnlaget for den nye lese- og skrivestrategien vi holder på å lage, sier Røe Isaksen.

Les også: Skrivesuksess for norske elever

Forstår ikke

Ifølge professor Berge har skriving i dag en ganske svak stilling i den nye lærerutdanningen, ved at skriving kun er en liten del av faget pedagogikk og elevkunnskap.

Mange lærere etterlyser bedre utdanning i skriving og vurdering av skriving. De forstår ikke hva skriving som grunnleggende ferdighet betyr i praksis.

– Dette er dessverre et eksempel på en politisk svikt som har foregått over mange år. Derfor blir det desto viktigere med faglig påfyll av det siste innen god skriveundervisning, mener Røe Isaksen.

Mange skolefolk mener skriving i skolen har druknet i målbare tester i lesing og regning, og at det er disse ferdighetene mange kommuner prioriterer når lærernes kompetanse skal styrkes. Kunnskapsministeren svarer slik på kritikken:

– Det er nok praktiske årsaker til at det har vært vanskelig å lage gode tester i skriving à la PISA. Men lesing og skriving henger sammen og må styrkes parallelt.

Mer fra Dagsavisen