Rasmus Hansson mener konfliktlinjen mellom bygda og klima er kunstig. I sitt alternative budsjett setter MDG av 3,6 milliarder kroner til en egen bygdemiljøpakke.

Elbil til bygda

Det er ingen konflikt mellom distriktshensyn og klimatiltak, mener Miljøpartiet De Grønne, som setter av 170 millioner kroner for at bygdefolket skal få lease elbil.

Innenriks

 

– Vi må få slått hull på myten om at elbil er noe for velstående og mer urbane folk. Alle skal med på det grønne skiftet. Derfor vil vi gjøre bensinbilen unødvendig, sier Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for Miljøpartiet De Grønne.

Partiet presenterer i dag sitt alternative budsjett med en bygdepakke på 3,6 milliarder kroner for å oppmuntre folk i distriktene til å velge miljøvennlig.

Les også: De Grønne fjerner momsen på kollektivtrafikk

Støtte til elbil

Ett av tiltakene er leasingstøtte for elbil.

– Folk som har dårlige kollektivløsninger kan få støtte til å lease elbil. Både 1.000 kroner i måneden for det månedlige beløpet på 3.000 kroner for å lease, og et rentefritt lån for å betale engangsinnskuddet på 30.000-50.000 kroner, forklarer Hansson.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Husbanken-lån

Tanken er at folk skal kunne søke kommunen sin om elbilstøtte, som de skal få av Husbanken etter samme modell som bostøtten.

– Derfor styrker vi Husbanken med 170 millioner kroner som skal øremerkes til dette. Med denne enkle ordningen regner vi med å få 10.000 nye elbiler på veiene i 2017, sier Hansson.

– Hva med deg selv? Kjører du fortsatt SUV?

– Jeg kjører aldri bil til jobb, men sykler eller bruker kollektivtilbud. Kona mi eier en bil. Så vi har en gammel SUV som går på 100 prosent biodiesel. Det har jeg relativt god samvittighet for, sier Hansson.

Les også: Ap vil kappe Tesla-støtte

– Useriøst

Som en del av bygdepakken for klima, vil MDG også bevilge penger til flere ladestasjoner for elbil. Mer nøyaktig to ladepunkter for hver femtiende kilometer langs riks- og fylkesveiene. Derfor setter MDG av 375 millioner kroner til 2.000 ladestasjoner fordelt over hele landet, i 2017.

Mens Senterpartiet i sitt alternative budsjett går inn for å fryse drivstoffavgiftene, vil MDG ha et avgiftshopp på fem kroner. Hansson har lite til overs for argumentasjonen som setter distriktshensyn opp mot klimakampen.

– Det er fullstendig useriøst. Alle partier hevder de er for at forurenser skal betale, men følger ikke opp i praksis. Betalingsviljen for drivstoff er høy. Flere steder varierer prisene med flere kroner i løpet av en uke. Derfor er det rent sprøyt at folk flest ikke har råd til dyrere drivstoff. Denne enorme kjeklingen om 15 og 30 øre er bare tøys, sier Hansson.

Les også: Opptatt, opptatt, opptatt!

1,7 milliarder

I tillegg til elbilsatsingen setter MDG av 1,7 milliarder kroner til blant annet flere kollektivavganger, elsykkelstøtte og utbygging av sykkelveier. Med dette tror Hansson han kan få flere over fra fire til to hjul – over hele landet.

– Husk at Alta er Norges beste sykkelby, sier Hansson.

Les også: Solvik-Olsen mener Ap tuller om Tesla