Slik kan Filipstad-området (sett mot Bygdøy) bli seende ut om «plansmia» får sitt forslag igjennom. Tjuvholmen i forgrunnen. ILLUSTRASJON: ARKITEKTENE NIELS TORP OG ARNE SØDAL

Eget forslag til Filipstad-utbygging

FILIPSTAD: Oslo kan få en ny og grønn fjordby på Filipstad om ei «plansmie» ­organisert av beboere i bydelen får gjennomslag for sine ideer.

Innenriks

I går skrev Dagsavisen om Oslo Havn/Visit Oslo og Plan- og bygningsetatens (PBE) planer for nye cruisekaier i Oslo, som nå er oversendt politikerne for behandling. De ønsker å legge cruise­trafikk til Hjortnes.

Men en tredje plan er ikke tatt med i betraktningen.

- Det er rart at politikerne som skal ta stilling til dette, ikke har tid og anledning til et tredje alternativ. Dette forslaget er like godt som de to offisielle. Vi har ikke fått noen forklaring, men jeg spekulerer i hastverk fra Havnevesenets side, og at de har litt panikk med å få dette igjennom grunnet dårlig likviditet, sier sivilarkitekt Arne Sødal.

Han er en av initiativtakerne bak prosjektet.

- Man tenker ikke langsiktig her, og er mer opptatt av en kortsiktig gevinst på tomtesalg, legger han til.

 

- Nei til høyhus

Plansmia består av blant annet Skarpsno og Gimle vel, samt arkitektene Niels Torp og Arne Sødal. De legger fram en alternativ plan for å vise at det finnes realistiske modeller for «en human byutvikling som er til beste for Oslo og befolkningen».

Med samme utnyttelsesgrad er plansmias paroler:

* Nei til høyhus. I stedet en lavere bebyggelse som på en harmonisk måte knytter sammen de eldre bydelene og den nye bebyggelsen.

* Nei til utvidet ferje- og cruise­terminal på Hjortnes. I stedet foreslås den flyttet til Filipstad hvor terminalområdet overbyggets med et parkdekke.

* En løsning for veier og tunneler som åpner for at motorveien på Frognerstranda i framtida kan fjernes til fordel for friområde og byutvikling.

- Vi deler Havnevesenets vurdering om at man også kan ha en plass til cruiseskip ved Akershus/Vippetangen. Dette blir mye billigere enn PBEs forslag om stor utbygging på Hjortnes. En slik enkel løsning vil også legge til rette for at cruiseskipene senere kan flyttes lenger ut i fjorden, sier styreleder i Skarpsno og Gimle vel, Audun Engh til Dagsavisen.

Også de 3.000 båteierne i området er imot havneplanene.

- Vi støtter planene om Fjordbyen fullt ut. Å bygge ut Hjortnes vil rasere hele byens estetiske linje. Jeg synes det er tåpelig av politikerne å hoppe på to forslag uten å vurdere det tredje, sier formann i Frognerkilen Båtforening, Bjørn Bakke.

 

Behandles sammen

- Får vi dette raskt behandlet av politikerne, kan dette raskt settes i gang. Jeg tror det er politisk flertall for å se på vårt forslag og utrede det, sier Sødal.

Audun Engh mener det er viktig at alle forslagene behandles sammen.

- Også vårt forslag for Filipstad og terminal bør utredes på linje med de to andre og fremmes for de folkevalgte, slik at de har et reelt valg, avslutter han.

tom.vestreng@dagsavisen.no