Innenriks

Effektiviseringssuksess

SAMFERDSEL: Sporveien sparte 100 millioner kroner på mer effektiv drift i fjor. Dette viser at konkurranseutsetting ikke alltid er løsningen, mener Oslos samferdselsbyråd Guri Melby (V).

I Dagsavisen i går tok tidligere samferdselsbyråd, Jøran Kallmyr (Frp), til orde for en konkurranseutsetting av T-banen, som er en del av Sporveien.

- Beregninger viser at vi kan spare opptil 360 millioner kroner i året på å konkurranseutsette T-banen. Hvorfor vi da ikke gjør det er for meg en gåte, uttalte Kallmyr.

- Gode tjenester

Men gåten er ikke vanskeligere enn at Melby har svaret.

- I stedet for å konkurranseutsette, spurte vi Sporveien om de kunne effektivisere driften selv. De svarte ja, og det ser ut som de har lykkes med dette. I fjor drev de cirka 100 millioner kroner mer effektivt enn året får. Innen neste år skal de ha effektivisert for cirka 350-400 millioner kroner.

- Hva innebærer dette?

- Gjennom denne effektiviseringen oppnår vi at vi får mer kollektivtransport for pengene samtidig som vi beholder mye av den gode kompetansen, svarer Melby.

- Hva ville ha skjedd ved en konkurranseutsetting av Sporveien nå?

- Jeg har vanskelig for å se at vi skal kunne hente inn flere hundre millioner kroner i ytterligere innsparinger ved det.

- Hva synes du om konkurranseutsetting generelt sett?

- Både jeg og Venstre er pragmatiske når det kommer til privatisering. Jeg er enig med Kallmyr i at konkurranseutsetting av bussene har gitt oss mer kollektivtrafikk for pengene, men det betyr ikke at den samme medisinen virker like godt over alt. Både de som kategorisk avviser konkurranseutsetting og de som kategorisk omfavner den, tar feil. Det finnes andre måter å effektivisere på, samtidig som man sikrer god kompetanse og leverer gode tjenester. Det gjør Sporveien til de grader i dag. Oslo har nå et av Europas beste kollektivsystemer, og man skal ha ekstremt gode argumenter for å gjøre omfattende endringer, svarer Melby.

Avfeier Ap-utspill

T-bane er også noe som opptar Ap. I gårsdagens utgave av Dagsavisen uttalte Jan Bøhler, som leder Aps storbyutvalg, at det må bli mer fart i kollektivutbyggingen i storbyene.

- Nå er de skjøvet for langt fram i tid, sa Bøhler med henvisning til blant annet T-bane til Fornebu og Ahus.

For å få fortgang på slike prosjekter vil Ap at staten skal ta opp til 70 prosent av regningen. Men Melby finner ingen grunn til å «heise flagget».

- Det begynner å bli oppbrukt å si det, men Ap gjorde ingenting med dette de åtte årene de satt i regjering. Det gjorde de virkelig ikke, i hvert fall for Oslo. I sju av åtte år fikk ikke Oslo én krone fra belønningsordningen, selv om Oslo er den storbyen som bruker mest på kollektivtiltak, påpeker hun.

- Hvis Ap hadde bevilget penger, kunne Fornebubanen ha stått ferdig omtrent nå. Nå tilsier anslagene at den kan stå ferdig i 2021. Mer penger vil ikke kunne gjøre noe med framdriften. Planleggingen er i godt driv, fortsetter Melby.

Senest i går var hun i et kontaktmøte med Akershus fylkeskommune og Bærum kommune om dette.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen