E18-bomsjokk for lastebiler

Lastebiler kan risikere å måtte betale inntil 518 kroner daglig i bompenger med ny E18 i Vestkorridoren, ifølge Statens vegvesen. Det reagerer MDG kraftig på.

 

– Dette er helt utrolig. Høyre, Frp og Venstre er i ferd med å påføre næringslivet og innbyggerne i Osloregionen et bompengesjokk Norge knapt har sett maken til, sier MDGs stortingsrepresentant Per Espen Stoknes.

– Disse tallene viser at hele E18-prosjektet er i ferd med å gå ut på dato. Jeg kan ikke skjønne at de faktisk er villige til å utsette næringslivet og innbyggerne for dette.

Les også: Viktor (4) blir påkjørt i fotgjengerfeltet og slengt fem meter opp i lufta, med pappa som hjelpeløst vitne

Dyrere etter hvert

Det er ved kjøring tur-retur Oslo-Drammen i rushtida i cirka 2035, at bompengene kan komme opp i hele 518 kroner for lastebiler.

Prosjektleder Grete Tvedt i Statens vegvesen påpeker at det er usikkerheter ved beregningene og at en rekke forutsetninger ligger til grunn for dem.

– Politikerne kan dessuten bestemme rabatter som endrer dette bildet, tilføyer hun.

Utbyggingen av E18 fra Lysaker til Drengsrud skal gjennomføres i tre etapper. Dermed kan Vegvesenet presentere følgende beløp for lastebiler som skal kjøre tur-retur Oslo-Drammen i årene framover:

* 2025: Med én bomstasjon på E18, én bom på bygrensa og to bomringer i Oslo: 172 kroner i rushtida og 156 kroner utenom rushtida.

* Cirka 2028: Med to bomstasjoner på E18, én bom på bygrensa og to bomringer i Oslo: 276 kroner i rushtida og 260 kroner utenom rushtida.

* Cirka 2035: Med tre bomstasjoner på E18, én bom på bygrensa og to bomringer i Oslo: 518 kroner i rushtida og 468 kroner utenom rushtida.

215E18x3

I årevis har det blitt kranglet om E18-utbyggingen i Vestkorridoren, som har en prislapp på om lag 40 milliarder kroner. Foto: Arne Ove Bergo

– Hvis du bare skal kjøre tur-retur Oslo-Sandvika vil prisen være 172 kroner i rushtida og 156 utenfor rush, tilføyer Tvedt.

– Jeg er glad jeg ikke er med i ett av partiene som skal stå på stand i valgkampen i 2019 og forsvare at de ønsker denne bompengebomben, sier Stoknes.

Før han kommer med tilføyelsen som forteller om MDGs primære ønske.

– Jeg håper Stortinget tar til vettet og snur ved neste korsvei. Denne motorveien blir ikke bare dyr for bilistene. Den er samfunnsøkonomisk ulønnsom og vil pumpe forurensende trafikk inn i Oslo. Det er på tide at regjeringen tråkker på bremsen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Fullstendig skivebom

Frps samferdselspolitiske talsperson, Morten Stordalen, blåser av MDGs kritikk.

– Fullstendig skivebom. MDG må gå i seg selv. Denne utbyggingen er del av Oslopakke 3 som byrådet i Oslo, med MDG, har framforhandlet sammen med Akershus fylkeskommune, påpeker han.

MDG må gå i seg selv, mener Frps Morten Stordalen. Foto: Mimsy Møller

Etter Stordalens mening er altfor lite av midlene i Oslopakke 3 forbeholdt veibygging, til fordel for andre typer samferdselsprosjekter.

– Hva synes du om bompengenivået som Vegvesenet forteller om for næringstrafikken?

– Skyhøyt! Nå må det kuttes kostnader slik at vi kan få en billigere utbygging.

Det å skrinlegge utbyggingen er ikke noe alternativ, etter som den er «tvingende nødvendig», ifølge Stordalen.

Også Høyres samferdselspolitiske talsperson, Helge Orten, påpeker viktigheten av å få bygd ut E18.

– Dette vil åpne for muligheter for byutvikling og trivelige boligområder. Det ønsker tydeligvis ikke MDG.

Samtidig stiller Orten, som MDG, spørsmål ved de høye bomtakstene.

– Vi vil ta stilling til bompengetakstene når saken blir lagt fram for Stortinget. Det er ikke uvanlig å vurdere timesregel og passeringstak for å unngå urimelig belastning for næringstrafikken og de som benytter veien ofte.

Les også: Slik skal vi få ned dødstallet i trafikken (DA+)

– Ikke ramme urimelig

– Kostnadene ved å kjøre må også vurderes opp mot nytten av økt framkommelighet og redusert transporttid. Vi vil være opptatt av å legge til rette for at utbyggingen av E18 ikke rammer næringstransporten urimelig, siden dette er nyttetrafikk som ikke har alternative transportformer, fortsetter Orten.

Venstres samferdselspolitiske talsperson, Jon Gunnes, peker på betydningen av utbyggingen med tanke på både støy, støv, kollektivtrafikken og de som sykler.

– Så er det jo greit å minne MDG på at det er et stort flertall på Stortinget for denne veien. Det inkluderer samarbeidspartiet deres, Arbeiderpartiet. Så de kan jo begynne med å peke finger på dem, tilføyer Gunnes.

Les også: Betale ny bil med boliglånet? Det kan bli dyrt for deg (DA+)