Innenriks

Dette mener Ottar er helbom

Kvinnegruppa Ottar mener Boligmessens handygirl-reklame ikke tar kvinner i håndverkeryrker på alvor.

– Dette er virkelig helbom, sier Randi Mobæk, leder i Kvinnegruppa Ottar Stavanger til RA.

Hun sikter til Boligmessen i Stavanger som i løpet av helgen skal arrangere en konkurranse som hun mener er «å gå baklengs inn i framtiden». Da skal Otto Robsahm, også kjent som Sinnasnekker’n på TV Norge, kåre messens handyman og handygirl.

I reklameavisen for messen annonseres handygirl-kåringen med et bilde av en sminket, smilende kvinne i singlet som holder oppe en boremaskin. Ved siden av henne poserer Sinnasnekker’n likt, men med en alvorlig mine og mer påkledd. Bakgrunnsfargen for annonsen er dus rosa og i toppen blir teksten «handygirl» omsluttet av et hjerte.

Reklamen for messens handyman har et langt røffere uttrykk med selvsikker Sinnasnekker’n i en sky av sagflis.

– Bare til pynt?

Både ord- og formvalget provoserer Mobæk.

– Her kjører man på med gamle kjønnsstereotypier og retorikk. Stæsjet og sminket i bare singleten ser det ut som at kvinnen bare er der til pynt. Mannen får posere seriøst. Dette er ikke å ta kvinner i snekker- eller håndverksyrker på alvor, og det appellerer ikke til å få flere damer til å lære seg å snekre og fikse opp leiligheten sin.

– Snekkeryrket er for alle

Mobæk stiller også spørsmål ved kjønnsinndelingen, hvor kvinnen blir omtalt som «girl».

– Å dele konkurransen inn i kjønn synes jeg er uheldig. Hva har kjønn med snekkerferdigheter å gjøre? I stedet for å lage en kjønnet inndeling, hvor man bygger opp under det delte arbeidsmarkedet i Norge, burde de vise at snekkeryrket er for alle, og heller ha fokus på hvilke kunnskaper og ferdigheter som trengs, sier hun.

– Blir paff

Prosjektleder for Boligmessen i Stavanger, Rudi Rørstad, sier han er overrasket og litt paff over kritikken.

– Jeg mener at vi på ingen måte diskriminerer kvinner. Vi har to konkurranser, handyman og handygirl. Vi kjører dette veldig balansert, sier Rørstad, som sier handygirl-konkurransen er populær og at

Boligmessen må si nei til kvinner som ønsker å delta.

Rørstad sier at arrangementet ikke har fått negative reaksjoner tidligere på hvordan handygirl-konkurransen framstilles.

– Vi i Boligmessen har ingenting igjen på å framstille kvinner på en annen måte enn seriøst, sier Rørstad, som sliter med å forstå Ottar.

– Ser ikke det Ottar ser

– Selv etter min beste vilje klarer jeg ikke se det Ottar ser. Singlet? Både kvinner og menn pusser opp i singlet. Det er vel ingen som maler inne iført kjeledress? Jeg klarer ikke se hvem som skal lide av dette.

– Ottar har kommet langt, når det er vi som er igjen på lista. Jeg spanderer gjerne billetter slik at Ottar selv kan komme og se hva handygirl går i, legger Rørstad til.

Ifølge messens undersøkelser er det like mange kvinner som menn på boligmessene rundt i landet.

– Annonsen er ikke noe forsøk på å få flere menn på Boligmessen. Vi ønsker flere kvinner. Selv om det er mannen som ofte gjør de tyngste jobbene, er det kvinnene som bestemmer hvor skapet skal stå, sier Rørstad.

Han har ingen planer om å endre handygirl-konseptet.

– Men vi skal se på dette på nytt om det virkelig er slik at kvinner mener dette er undertrykkende, sier han.

– Flere kvinne-lærlinger

Leder i Byggmesterforbundet Rogaland, Jarle Jonassen, sier til RA at han ikke har tenkt så mye på annonsen og hvordan konkurransen framstilles.

– Hadde de tenkt seg om så kunne hun kanskje vært kledd likt som mannen. Uansett ser vi i forbundet at flere og flere jenter og kvinner ønsker å bli håndverkere. Flere er interessert. Det er veldig positivt for bransjen, sier Jonassen.

Mer fra Dagsavisen