Innenriks

De sikreste bilene

Enda strengere krav til sikkerhet har gjort det vanskeligere å oppnå fem stjerner i Euro­Ncaps kollisjonstester. Trafikkforsker Rune Elvik mener at testene øker sikkerheten på biler generelt.

Totalt ble 40 biler smadret i laboratoriene til EuroNCAP i 2014, samtidig som instituttet skjerpet kravene for å få fem stjerner. Blant annet ble det lagt større vekt på førerassistenter og utstyr som er med på å hindre at ulykker skjer, eller som reduserer skade­omfanget. Ingen biler uten autobrems får toppscore.

- I løpet av de siste 15 årene er bilene blitt mye sikrere. En av grunnene til det er utviklingen av EuroNCAP testene. Disse testene viser hvilke biler som klarer seg best i en kollisjon, samtidig som resultatene er kostnadsfritt tilgjengelige for alle, sier Rune Elvik som er forskningsleder for trafikksikkerhet ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

 

- Øker sikkerheten

Men ikke alle leser kollisjonstester.

- Jeg har ikke hørt om EuroNCAP, men er opptatt av sikkerhet i bil, sier Vegard Engell som sjekker luften i dekkene på bilen sin da vi treffer ham på en bensinstasjon utenfor Oslo.

Mercedes-Benz C-klasse, Nissan Qashqai, Volkswagen Golf Sportsvan, Land Rover Discovery Sport og Skoda Fabia var bilene som fikk høyest score i sine respektive kategorier av alle bilene EuroNCAP testet i 2014.

- Vi gratulerer disse produsentene. De viser en vilje til å tilby den beste sikkerheten, som nå betyr at de har gode systemer for å hindre og begrense ulykker, samtidig som de beskytter godt når ulykken er ute, sier Michiel van Ratingen hos EuroNCAP.

 

Dyre biler er sikrere

Han mener teknologiutviklingen hos testvinnerne vil sørge for at sikkerheten på andre biler også vil øke, og får støtte av Elvik.

- Sikkerhet er blitt en konkurransefaktor mellom bilprodusentene. Alle vil unngå å havne på jumboplass i disse testene, sier Elvik.

Et av funnene i fjorårets tester er at man ser tydeligere forskjeller i sikkerhetsnivået på store, dyre biler og på mindre biler. Alle de store familiebilene som ble testet, fikk fem stjerner, mens Skoda Fabia var den eneste av 14 småbiler som fikk toppscore.

Det samme gjelder for mindre fleksibiler. Her fikk over halvparten av de testede bilene bare tre stjerner. Volkswagen gikk til topps med Golf Sportsvan.

Mye av årsaken til sikkerhetsforskjellen mellom store og mindre biler er at EuroNCAP i 2014 innførte strengere krav til assistansesystemer i bilene som ble testet. Ifølge EuroNCAP er det fortsatt mange produsenter som sliter med å gjøre kostbart utstyr som dette til standard i rimelige biler.

 

Få elbiler testet

Bare fem av de 40 bilene EuroNCAP testet i 2014, var biler med alternative drivlinjer. Best av disse bilene var Lexus NX 300h, som er en hybridbil. Elbilen Tesla Model S klarte seg også svært godt i testene fra EuroNCAP, men ble likevel slått med en knapp margin av Lexus. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen