Innenriks

Bjørn Kjos går av som Norwegian-sjef

Bjørn Kjos går av etter 17 år som konsernsjef i Norwegian. – Man bør ikke lede et flyselskap når man er over 70, sier 72-åringen.

Finansdirektør Geir Karlsen går inn i rollen som fungerende konsernsjef. Samtidig vil styreleder Niels Smedegaard ta en mer aktiv rolle i Norwegians ledelse.

Endringene er gjeldende fra torsdag, opplyser selskapet. Kjos skal fortsatt ha en sentral rolle i selskapet som rådgiver for styret.

Debatt: «Er det slik det skal ende, altså, sakte kvelning i et Norwegian-fly?»

– Det er ikke min baby

Den avtroppende konsernsjefen benyttet muligheten til å trekke fram innsatsen til de ansatte i Norwegian da han svarte på spørsmål om avgangen.

– Folk spør «Er ikke Norwegian din baby?». Det er ikke min baby, det er 11.000 personers baby, sa Kjos under en pressekonferanse torsdag formiddag.

Samtidig spøkte han med at den fungerende konsernsjefen nå overtar bryderiet med Boeing 737 MAX-flyene som står på bakken etter flere alvorlige ulykker med flytypen.

Kjos skal nå være rådgiver for styret og styrets leder. En av oppgavene vil bli å se på hvordan flyselskapets nettverk skal utvides, først i USA og senere trolig østover. Kjos mener han kan gjøre et bedre arbeid på den fronten når han ikke har den daglige ledelsen av selskapet å tenke på.

###

Bjørn Kjos under Norwegians resultatpresentasjon torsdag. Samme dag ble det kjent at han trekker seg som konsernsjef. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix

Rekrutteringen er i gang

Styreleder Niels Smedegaard sier han er glad for at Kjos vil ha en sentral rolle i Norwegian som rådgiver.

– Også fremover vil vi få glede av Bjørns omfattende nettverk og dyptgående kunnskap og erfaring fra internasjonal luftfart når selskapet nå har endret strategi og gått inn i en ny fase fra vekst til lønnsomhet. Prosessen med å rekruttere en ny, permanent konsernsjef er i gang, sier styrelederen.

– Uten deg ville det ikke vært det Norwegian vi ser i dag, poengterte Smedegaard under pressekonferansen.

72-årige Bjørn Kjos har vært konsernsjef i Norwegian siden oktober 2002. Han er en av grunnleggerne av Norwegian Air Shuttle og var styreleder fra 1993 til 1996.

Les også: Flyr i flint i fylla på flyturer

Analytiker ikke overrasket

Kjos er utdannet jurist fra Universitetet i Oslo og har 20 års erfaring fra advokatyrket. Han har også vært jagerflypilot i 334-skvadronen i seks år.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier til E24 at han ikke er overrasket over at Kjos går av.

– Nå har Norwegian levert et godt resultat for andre kvartal og de guider at selskapet er på god vei. Det har vært målet til Bjørn Kjos, og da tror jeg han føler seg trygg på at Geir Karlsen og resten av selskapet klarer å drive selskapet videre, sier flyanalytikeren.

SAS-sjef Rickard Gustafson kommenterte også Kjos' avgang.

– Jeg har stor respekt for alle våre nordiske konkurrenter og ikke minst den reisen Norwegian under ledelse av Bjørn Kjos har gjort, sier Gustafson til E24.

Reportasje: Er vi på vei inn for landing nå?

Lavere kostnader

Norwegian fikk et resultat før skatt på 111 millioner kroner i andre kvartal. Det er en nedgang, men selskapet viser til lavere kostnader og høyere inntekter.

Inntektene per setekilometer (RASK) økte med 13 prosent, og inntektene per passasjerkilometer (yield) steg med 11 prosent.

Oslo  20190711.
Bjørn Kjos går av etter 17 år som konsernsjef i Norwegian.
Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix

Bjørn Kjos la fram Norwegian-resultatet torsdag. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB scanpix

– Kvartalstallene viser at vi leverer på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Til tross for driftsutfordringer utenfor vår kontroll, som 737 MAX-problemene, leverer vi det høyeste underliggende driftsresultatet for andre kvartal i Norwegians historie. Jeg er også tilfreds med bestillingene fremover, spesielt på langdistanse, sier konsernsjef Bjørn Kjos, som torsdag opplyste av han går av som konsernsjef.

12. mars satte Norwegian alle sine 737 MAX-fly på bakken. Det skjedde etter at et Ethiopian Airlines-fly av samme modell to dager tidligere styrtet kort tid etter avgang. Alle 157 om bord omkom. I oktober 2018 mistet 189 mennesker livet da et 737 MAX 8-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia.

I kvartalsrapporten kommer fra fram at Norwegian anslår kostnadene til situasjonen rundt MAX-flyene til 700 millioner kroner for 2019. Ifølge E24 var dette anslaget tidligere på en halv milliard kroner.

Resultatet før skatt i årets andre kvartal er svekket fra 370 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Norwegian-aksjen steg fra start på Oslo Børs torsdag. Etter fem minutters handel var oppgangen drøyt 3 prosent.

###

Fakta om Bjørn Kjos

* Norsk næringslivsleder, advokat, forfatter og pilot.

* Født 18. juli 1946 på Sokna i Ringerike kommune. Han er gift og har tre barn.

* Var jagerflyger i 334-skvadronen i Bodø i seks år. Fløy Lockheed F-104 Starfighter og Northrop F-5 Freedom Fighter.

* Utdannet jurist fra Universitetet i Oslo. Har 20 års erfaring fra advokatyrket og fikk møterett for Høyesterett i 1993.

* En av grunnleggerne av Norwegian Air Shuttle, i dag best kjent som Norwegian, og selskapets styreleder fra 1993 til 1996.

* Konsernsjef i Norwegian siden oktober 2002. Han var dessuten styreleder under oppstarten av selskapets Boeing 737-drift fra juni til september 2002.

* Trakk seg torsdag 11. juli som konsernsjef. Skal fortsatt ha en sentral rolle i selskapet som rådgiver for styret.

Kilder: Norwegian, Wikipedia, Store Norske Leksikon, NTB

Mer fra Dagsavisen