Biogass kan erstatte en femdel av bensinen og dieselen i Norge

Det kans skje i løpet av få år, ifølge ekspert. Nå finnes det 19 biogass-stasjoner i Norge. Nærmere bestemt på Østlandet.

 

– Fram til 2025 kan biogass erstatte 10 prosent av det fossile drivstoffet, og hvis vi jobber mer med råvaretilgangen, kan vi doble den andelen igjen fram mot 2030.

Det sier John Melby som i over ti år har jobbet for å skape et marked for fornybart drivstoff her til lands.

Han er ansvarlig for biogassaktiviteten til AGA i Norge, selskapet som skal kjøpe og distribuere all biogass som skal produseres av Biokraft på Skogn i Trøndelag.

Fabrikken som ble åpnet der av statsminister Erna Solberg (H) i september, er verdens største anlegg for produksjon av flytende biogass. Dagsavisen omtalte Biokrafts planer om å produsere biogass som i stor grad er basert på husdyrgjødsel fra Innherred, 6. november.

Les saken her: Gjødsel blir den nye oljen

Åpner ny fyllestasjon

AGA har allerede 19 fyllestasjoner for biogass. De er plassert i Oslo, Østfold, Vestfold, Akershus, Buskerud, Oppland og Hedmark. Den 20. fyllestasjonen åpner 4. desember på Furuset i Oslo, med klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) blant gjestene.

I tillegg finnes det om lag 15 andre stasjoner som drives av Lyse, Gasnor og Skagerak/Air Liquide, alle primært for flåtekunder med slikt som busser, renovasjonsbiler og varebiler, opplyser Melby.

– Flåtekunder med tyngre kjøretøy står for 60-70 prosent av det totale drivstofforbruket, forteller han.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Enklere med batterier

Det er i dette segmentet han primært ser for seg muligheten for storstilt bruk av biogass i årene som kommer.

– Lettere kjøretøy, som personbiler, er det enklere å håndtere med batterier, påpeker Melby.

Også for jernbanen kan biogass være aktuelt.

– Bruk av biogass på Nordlandsbanen er allerede blitt utredet som et billigere alternativ til å elektrifisere strekningen, forteller Melby.

Les også: Samferdselsstatsråden om hydrogentog: - Vi skal ikke være pionerer

– Vil komme mer og mer

For at biogass skal kunne erstatte så mye som 20 prosent av det fossile drivstoffet, må alt aktuelt avfall tas i bruk.

– Husdyrgjødsel kan bidra til å oppnå en andel på 10 prosent, og så må vi også ta i bruk avfall fra havbruksnæringen og restavfall fra skogbruket, understreker Melby.

Ut ifra de formidable miljø- og klimamålsettingene som både politikere og andre har satt seg, tror han biogass fort kan bli et vanlig drivstoff på tankene.

– Dette vil komme mer og mer, spesielt med flytende biogass med rekkevidde opp til 100 mil på større kjøretøy.

Men Melby peker også på behovet for at politikerne letter veien for mer bruk av drivstoff basert på kortreist, norsk, biologisk avfall som reduserer klimautslippene, men også krymper lokale utslipp av NOx og sot. Lavere bomsatser kan være et slikt tiltak.

I fjor ble det solgt i om lag 1,1 milliarder liter bilbensin og 3,1 milliarder autodiesel i Norge, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Les også: De lovet hydrogen-stasjoner over hele landet – nå er det bare to igjen av de seks som var