Innenriks

Billiarden kan ødelegge verden

Før årets utløp vil antallet biler i verden passere én milliard. Vi er på vei mot klimakatastrofen med gassen i bånn.

Om lag 82 millioner mennesker verden rundt vil kjøpe bil i år, går det fram av en ny rapport fra Worldwatch Institute. Nesten alle kommer til å gjøre det samme som de mange som allerede har bil: De kommer til å skaffe seg enten en bensinbil eller en dieselbil.

Nesten ingen av årets bilkjøpere vil velge en miljøvennlig bil. Selv i foregangslandet Norge er det fortsatt bare om lag én av ti som kjører ut av bilforretningen i en elbil eller en hybridbil.

- Stadig flere biler er derfor oppskriften på en klimakatastrofe, sier Marius Holm, daglig leder i miljøstiftelsen Zero.

BI-professor Jørgen Randers, som ledet Lavutslippsutvalget, mener klimakatastrofen nærmest er uunngåelig.

- Hovedproblemet er at folk flest velger billige fossilbiler, framfor klimavennlige biler som er dyrere, og som sannsynligvis fortsatt kommer til å være dyrere enn fossilbilene en god stund, sier han.

Siden den tyske ingeniøren Carl Benz ferdigstilte verdens første bensinbil i 1886, har bilen funnet veien til alle verdens avkroker. Selv på den lille øya Røst i Lofoten, 100 kilometer fra fastlandet, er det i dag 228 biler fordelt på de rundt 600 innbyggerne, viser tall fra Vegdirektoratet.

Gevinsten spises opp

Totalt er det nå over tre millioner personbiler, varebiler, busser og lastebiler her til lands, etter over 155.000 førstegangsregistreringer så langt i år.

Både i Norge og mange andre land har den veldige veksten i bilparken over lang tid, ført til at veitrafikken er blitt en av de viktigste kildene til utslipp av klimagasser.

Etter at bilfabrikantene ble klar over klimagassproblemet, har de jobbet intenst med å utvikle mer drivstoffgjerrige biler med langt lavere utslipp enn tidligere.

- Men klimagevinstene som er oppnådd, kan snart bli mer enn spist opp, både fordi antallet biler øker så kraftig, og fordi mange kjører mye mer enn før, advarer Michael Renner, seniorforsker i Worldwatch Institute.

I land utenfor OECD doblet bilbruken seg fra 2000 til 2010. I ett av disse landene, Kina, økte antallet personbiler fra 10 til 73 millioner i samme periode.

Men selv om mange bilfabrikanter lager nye biler så fort samlebåndene kan gå, klarer de ikke å få fart på produksjonen av miljøvennlige biler. Hybridbiler utgjør fortsatt mindre enn 2 prosent av verdens samlede bilproduksjon, mens produksjonen av elbiler «forblir på et knapt nok målbart nivå», ifølge Worldwatch Institute.

Unntaket Norge

- Når det gjelder elbiler er Norge unntaket. Norge er blitt et av de viktigste markedene for elbiler, konstaterer Marius Holm.

- Suksessen skyldes ene og alene en eneste ting: Ny teknologi er avhengig av massiv virkemiddelbruk i en lang overgangsfase. Verden er nødt til å gå bort fra bensin- og dieselbiler for å unngå farlige klimaendringer. Dit kommer vi ikke uten at flere land gjør som Norge.

Gratis bompasseringer og muligheten til å kjøre i kollektivfelt er noe av det elbilbrukerne nyter godt av. Egne parkeringsplasser med lading og gratis strøm hører med. Fritak for engangsavgift og merverdiavgift, gjør elbilene billigere i innkjøp.

- Er det noen andre som gjør som Norge?

- Frankrike har styrket sine skatteinsentiver for elbil og har også tatt til orde for elbilinsentiver på EU-nivå, svarer Holm.

Det paradoksale er at veksten i verdens bilpark skjer til tross for omfattende urbanisering og massiv satsing på kollektivtrafikk.

- Halvparten av verdens befolkning bor allerede i byer. Men verken det eller satsingen på kollektivtrafikk, vil forhindre økt bilsalg. Etter som kjøpekraften øker i mange land, vil det bli enda flere biler og enda flere som vil kjøre mer med bilene sine, spår Holm.

Randers er av samme oppfatning:

- Færre biler i verden? Glem det! Når kjøpekraften øker, øker også ønsket om mer mobilitet. Jeg tror at menneskeheten ikke kommer til å velge de beste løsningene. Folk kommer i stedet til å velge de billigste løsningene, bensin- og dieselbiler som slipper ut så mye klimagasser at vi vil få en alvorlig klimakrise.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen