Innenriks

Bilkjøperne kjører forbi barnevognene

Heller bil enn barnevogn? Det er iallfall slik at bilparken vokser raskere enn befolkningen i Norge.

I perioden 2010-2017 økte antallet registrerte personbiler med 410.847, mens befolkningen økte med 400.118 personer.

Det viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Vegdirektoratet. Totalt sett er det nå en halv personbil per innbygger i Norge.

– Helt naturlig, sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt, om denne utviklingen.

– Vi er blitt rikere og har bedre råd. I samme periode er personbilene blitt rimeligere i innkjøp. Ting vi liker som blir billigere, kjøper vi jo gjerne mer av.

Fødselstallene går ned

Kan lysten på bil ha gått på bekostning av annen lyst? Fødselstallene har nemlig bare pekt en vei siden 2010. Da ble 60.608 barn født i Norge, mot bare 56.633 i fjor.

Så sent som under trontalen 4. oktober ble dette tema.

– Vi skal se på hvilke muligheter vi har til å stimulere flere til å få flere barn, uttalte statsminister Erna Solberg (H) da, ifølge NTB.

Foreløpig har ikke en økning av barnetrygden vært et aktuelt virkemiddel i så måte, for stortingsflertallet.

Kanskje gratis barnesete i alle biler kan være noe å vurdere i stedet?

Eller kanskje ikke, hvis vi skal tro professor Stefan Gössling ved Vestlandsforskning.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Stadig mer ustabil

– Det at bilparken vokser, kan skyldes flere forhold, men for meg, ikke minst i en mer sentraleuropeisk sammenheng, er dette et uttrykk for at vi opplever verden som stadig mer ustabil. En bil er en måte å avgrense seg fra andre på. Det finnes mange tegn på det, for ikke bare vokser antallet biler, de blir også større med kraftigere motorer, påpeker Gössling.

– Generelt ser du jo også at folk har hodetelefoner på hele tiden. Jeg tror det avspeiler en usikkerhet. Hva skjer i USA, hvordan skal vi håndtere klimakrisen, hva skal vi gjøre med flyktningene?

Vegdirektoratet har en mer prosaisk forklaring på at veksten i bilparken overgår veksten i befolkningen.

– En mulig forklaring er at flere husholdninger har mer enn én bil. Med tanke på salgstallene for elbil de siste årene, er det grunn til å tro at flere husholdninger har kjøpt elbil og beholdt sin gamle bil i tillegg, sier medievakt Kjell Solem.

De nyeste tallene han kan vise til, fra 2013-2014, viser at 43 prosent av husholdningene hadde to eller flere biler da.

Bilimportørenes Landsforening viser til tidsklemma.

– Vi ser at også antall passasjerkilometer med personbil øker fra år til år, så det er et økt transportbehov, samtidig som vi kanskje trenger å være på ulike steder samtidig, sier kommunikasjonsrådgiver Benjamin Strandquist.

Les også: Kjøp og bruk av elbil har bidratt til avgiftstap på 25 milliarder kroner til staten

Kjører mer og mindre

Alle landets drøyt 2,7 millioner personbiler tilbakela om lag 35,3 milliarder kilometer i fjor, noe som er ny rekord.

Hver enkelt personbil tilbringer likevel stadig mindre tid på veien. Gjennomsnittspersonbilen ble kjørt 12.228 kilometer i 2017. Det er det laveste antallet kjørte kilometer siden 1971. Da kjørte gjennomsnittspersonbilen 11.800 kilometer, ifølge Opplysningsrådet for biltrafikken. Toppen ble nådd i 1996 med om lag 14.200 kjørte kilometer for hver personbil i gjennomsnitt, men siden da har altså bilene tilbragt stadig mer tid på parkeringsplassen.

– Dette er ikke en overraskende utvikling, mener kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

– Stadig flere bor i byer, og behovet for å kjøre bil i by avtar gradvis med bedre kollektivtransport. Flere kombinerer i dag ulike transportløsninger på sin hverdagsreise, for eksempel ved å ta bilen til en innfartsparkering og tog eller buss videre inn i de tradisjonelt mest trafikktette områdene.

– Det viktigste for miljøet

Det er likevel ikke godt nok for fagsjef Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet.

– Det viktigste for miljøet er hvordan total kjørelengde for summen av alle biler utvikler seg, påpeker han.

Schlaupitz mener det nå må iverksettes nye tiltak for å få krympet bilbruken.

– Dagens nullvekstmål i biltrafikken gjelder kun for de større byene. Etter fem år med dette målet er det på tide å skjerpe det.

Schlaupitz tar derfor til orde for et nullvekstmål i biltrafikken også for resten av landet

– Oslo og Bergen har fastsatt egne og mer ambisiøse mål, og også de andre bør få litt tøffere krav å strekke seg etter.

Videre påpeker han at produksjon av biler representerer «et betydelig ressurs- og klimafotavtrykk».

– Det er viktig at også dette avspeiles i politikken som føres.

Les også: Nesten én million færre bompasseringer med fossildrevne biler i Oslo og Akershus

Biler versus folk

* Ved inngangen til 2018 omfattet Norges befolkning 5.258.317 personer, ifølge Statistisk sentralbyrå.

* På samme tidspunkt var det registrert 2.719.395 personbiler her til lands, ifølge Vegdirektoratet.

* Det innebærer at det var 0,52 personbiler per innbygger.

* Varebiler, kombibiler, busser og lastebiler kommer i tillegg, og utgjør til sammen drøyt en halv million kjøretøy.

* I løpet av de to første kvartalene i år økte befolkningen med drøyt 63.000 personer.

* Antallet nyregistrerte biler har økt med drøyt 111.000 fram til inngangen av oktober, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Mer fra Dagsavisen