Innenriks

Ber om bomkutt

Bilistene må slippe å betale for ny E18 i Vestkorridoren. Staten må ta regningen, mener NAF.

– E18 er et statlig ansvar, og staten må derfor ta en større del av kostnadene, uten mer bompenger enn i dag, sier administrerende direktør Stig Skjøstad i NAF, Norges Automobil-Forbund.

– Det innebærer at en kostnad på 25-30 milliarder kroner må flyttes fra bilistene til staten?

– Ja, svarer Skjøstad, før han utdyper.

– Faktisk er det sånn at Vestkorridoren er et viktig knutepunkt for næringsvirksomhet langt utenfor Østlandet. Kapasiteten på jernbanenettet i Norge bestemmes i stor grad av kapasiteten gjennom Oslotunnelen. Det samme perspektivet må man ha når det gjelder E18 i Vestkorridoren, og da må staten gå inn og ta et mye større ansvar enn det ligger an til nå.

LES OGSÅ: 40 milliarder til ny E18 – rekker ikke fram til Oslo

Fra 12 til 37 milliarder?

I februar 2014 ble det forutsatt et statlig bidrag på 12 milliarder kroner i en rapport fra Statens vegvesen, for å få regnestykket for ny E18 i Vestkorridoren til å gå opp. Da var utgangspunktet en kostnad på inntil 40 milliarder kroner, hvorav 25 milliarder skulle dekkes ved «eget bompengebidrag.»

For bilistene kan dette føre til daglige bompenger på inntil 158 kroner i 15 år.

I Dagsavisen tirsdag påpekte prosjektleder Knut Gløersen at ytterligere noen milliarder vil være nødvendig for å få bygd E18 videre inn til Oslo sentrum. De 40 milliardene vil bare være nok til å dekke utbyggingen i Asker og Bærum.

SVs Marianne Borgen opplyste til Dagsavisen onsdag, at hun har fått opplyst fra Oslopakke 3-sekretariatet og akershuspolitikere at prisen på prosjektet kan bli hele 50 milliarder kroner.

Hun er en av flere oslopolitikere som har uttrykt bekymring over E18-utbyggingen, og hvilke konsekvenser den kan få for luftkvaliteten, utslippene av klimagasser og biltrengselen i Oslo sentrum. Det bør de holde opp med, mener Skjøstad.

Følg oss på Twitter og Facebook!

– Ikke for lokalpolitikere

– E18 er et statlig ansvar som lokalpolitikerne må la være å rote seg opp i, sier han.

– Hvis dette prosjektet blir slanket slik politikere i Oslo har tatt til orde for, rammer det i all hovedsak næringstransporten og de kollektivreisende, mer enn bilistene.

– Hvorfor det?

– Fordi en slanking av prosjektet vil føre til at næringstransporten og kollektivtrafikken vil havne sammen med den øvrige trafikken.

– Så dere er mest opptatt av gods- og kollektivtrafikken i denne saken?

– Vi er opptatt av folks hverdagsreiser. Ny E18 i Vestkorridoren og videre til Filipstad i Oslo, vil ivareta mobiliteten og handlingsalternativene til folk. I større grad vil da folk kunne velge mellom å kjøre bil, reise kollektivt eller sykle. Ny E18 slik den nå er planlagt, er en mye mer framtidsrettet løsning enn det som ligger i en slanking av prosjektet.

LES OGSÅ: SVs veiultimatum til Ap

Mer fra Dagsavisen