Innenriks

Begrenset moro

INTERIØR: Når varene kommer i «limited edition», er det tomt når det er tomt.

Sunn fornuft taler ikke for å besøke kjedebutikken når du vil ha noe få andre har. Men av og til selger også de rimelige kjedene produkter i mindre kvanta. DesignTorget, Tilbords og IKEA er blant dem som slipper varer i «limited edition» denne vinteren.

I fjor kom første serie med grafiske trykk i begrenset opplag fra DesignTorget. Illustratør Lisa Billviks bilde av en rev fikk bein å gå på da Ylvis brakte arten på alles lepper i høst. Andre motiver er fremdeles å oppdrive.

Eksklusivt marked

Spesialutgaver gjør vanlige produkter mer spesielle. Det er noen villige til å betale ekstra for, forteller professor Arne Nygaard ved Institutt for markedsføring ved BI.

- I luksussegmentet kan «limited edition» treffe nisjer med ekstremt god betalingsevne - for eksempel når vi snakker om bilmodellen Aston Martin One-77, som er laget i et opplag på 77. Produkter som kommer i et begrenset antall, gir kundene en slags knapphetsfølelse der løp-og-kjøp blir viktig, sier han.

Hvis noen kjøper en luksusvare, og attpåtil en sjelden variant, signaliserer det økonomisk og sosial status. Kanskje kan IKEAs «limited edition» signalisere sosial status til en billig penge, undrer professoren.

- Når IKEA og H & M lager «limited edition», øker merkeoppmerksomheten og oppmerksomheten rundt at man kan være spesiell også ved å handle i disse butikkene. Men hvis alle kjedene gjør det samme, kan «limited edition» kun bli en ekstra kostnad for kjedene som konkurrerer om de samme kundene, sier Nygaard.

Smart markedsføring?

Butikken Utopia Retro Modern har spesialisert seg på vintagedesign fra 1900-tallet. Blant varene finner du de fargerike stolene VILBERT fra 1993, designet for IKEA av danske Verner Panton. Stolene ble solgt i en kort periode på 1990-tallet og koster nå fra 1.500 til 4.000 kroner per stykk.

- Enkelte IKEA-ting kan bli populære på bruktmarkedet, men jeg tviler på at noe vil bli virkelig dyrt. Du kjøper ikke IKEA-varer for å investere, sier daglig leder Fabio Carlesi i Utopia Retro Modern.

Han forteller at interessen for enkelte IKEA-varer fra 1970- og 1980-tallet har falt idet kjeden har gjenopptatt produksjonen i senere tid. Holdbarheten er en annen faktor som påvirker tingenes bruktverdi.

- Møbler som er skapt billige, er sjelden skapt for å vare, sier Carlesi. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen