Innenriks

Banearbeider kan gi banesår

Den store suksessen med flere og raskere tog mellom Oslo og Stockholm kan spore av, frykter riksdagsmedlem.

Bilde 1 av 2

I formiddag vil Lars Mejern Larsson, som representerer Socialdemokraterna, delta i en tverrpolitisk markering på Oslo S. når Stockholmstoget kommer inn til perrongen. Som Dagsavisen tidligere har skrevet, har det vært en formidabel vekst i antallet passasjerer mellom Oslo og Stockholm etter at svenske SJ satte inn flere og raskere tog på strekningen.

Nå kan det imidlertid ble langt færre avganger igjen, på grunn av omfattende oppgraderingsarbeider på Kongsvingerbanen fra juni 2018.

Les også: Togsuksessen

– Fra ti til fire-fem

– Fra ti avganger i dag kan det bli bare fire-fem i to-tre år. Det vil bli et hardt tilbakeslag for et tilbud som binder sammen to hovedsteder i Norden, og som er viktig for et felles arbeidsmarked med mange pendlere. Også for klimaet vil det være uheldig med en reduksjon i antallet avganger, påpeker Larsson.

– Hva bør gjøres?

– Jeg forstår at det er nødvendig med opprustninger, men jeg tror det vil være mulig å gjøre dette på en mer effektiv måte og slik at togtrafikken i mindre grad blir rammet, svarer Larsson, som også viser til utredninger SJ har gjort i sakens anledning.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Godstrafikken

Både Larsson og Aps Sverre Myrli har stilt spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om de kommende arbeidene på Kongsvingerbanen.

– SJ vil kunne kjøre tre avganger én vei og fire avganger en annen vei, skriver statsråden i sitt svar.

Reduksjonen skjer fordi Bane NOR vil stenge banen mellom klokka 09.00 og 14.00 når kontaktledningsnettet skal skiftes ut. På grunn av behov for dagslys vil det være vanskelig å gjøre dette om natten.

Solvik-Olsen påpeker også viktigheten av å få fram godstog med både frukt, grønt og fisk på dagtid, mens det nattestid er viktig å få fram de mange tømmertogene.

Les også: Snabbt til Oslo

Mer fra Dagsavisen