Innenriks

Både Per Magne og kona kan miste jobben

Utflaggingssaken brer om seg. Nå får Per Magne Johansen, kona Therese Wikøren Skarvold og de andre ansatte i Color Line internasjonal støtte.

Av Tri Nguyen Dinh, Fri Fagbevegelse

Beskjeden fra Den Internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) til den norske regjeringen er klar: Stopp Color Line-saken før det er for sent. Det kom fram under føderasjonens 44. kongress i Singapore. Der var 2.400 delegater som representerer over 20 millioner transportarbeidere. Etter en hasteuttalelse står de samlet bak støtten til norske Color Line-ansatte som står i fare for å bli byttet ut mot billigere sjøfolk på internasjonale vilkår når regjeringen åpner for en forskriftsendring.

Les også: - Hva tror Solberg mest på - sine egne beregninger eller påstander fra noen rike redere?

– Alle ser urettferdigheten

I Sandefjord er dette svært gledelige nyheter hos familien Johansen og Wikøren Skarvold. Paret jobber begge på Kiel-fergene og står i fare for å miste sitt levebrød samtidig. Ekstra sårbart er det fordi paret er foreldre til datteren Othelia på elleve måneder.

Fra statsbudsjettdokumentene i oktober kom den svært tunge nyheten for Sandefjord-familien. Der kom det fram at regjeringen vil la Color Lines to Kiel-ferger flagge fra NOR-flagg til NIS, og dermed vil 700 norske sjøfolk bli erstattet med sjøfolk på billigere internasjonale vilkår. Dette vil spare staten for 35 millioner på grunn av færre sjøfolk på den såkalte refusjonsordningen.

– Vi er selvfølgelig veldig glade for støtten fra den internasjonale transportarbeiderfamilien. Men paradoksalt nok så gjør det meg enda mer forbannet. Det er nesten ikke til å tro at alle ser urettferdigheten, unntatt vår egen regjering som egentlig skal være her og skape norske arbeidsplasser. De må være fullstendig virkelighetsfjerne, sier Per Magne Johansen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Dolket i ryggen

Johansen mener regjeringen lar seg kue av et rederi som går med milliardoverskudd. Han sikter til Color Lines trussel om å flagge til Danmark om de ikke får seile på NIS.

– Jeg føler noen ganger at vi blir sviktet og dolket i ryggen av dem som egentlig skal representere oss. Jeg synes de svikter fundamentalt når det kommer til å stå opp for oss og skape norske arbeidsplasser.

Dagsavisen snakket i vår med flere som jobber på Kiel-ferga. En av dem var Per Magne Johansen: - Hvis jeg må gå i land, mister jeg en stor del av meg selv (Dagsavisen+)

At dette er en større sak enn bare Color Line, er det som bekymrer ut over våre egne landegrenser.

– Det er livsfarlig for oss alle om dette skjer i Norge. Hvis Color Line får seile med billig utenlandsk arbeidskraft, vil det ikke ta mer enn ett år før skandinaviske redere begynner å klage på at de må bruke dyrere nasjonale sjøfolk. Når rederne går sammen og klager, da vil politikerne endre ting, og da er hjulet i gang, sier Ole Philipsen, formann i fagforbundet Dansk Metal avdeling maritim.

Det var han som samlet støtte fra hele den internasjonale transportarbeiderfamilien i hasteuttalelsen på ITF-kongressen.

Les også: – I går fikk jeg telefon fra et medlem som lurte på om hun hadde råd til å kjøpe julegave til barna

Hasteuttalelse

– Hvis den norske regjeringen lar dette skje, er det kun fordi de vil gjøre rederen fornøyd. Og det er grotesk med tanke på hvilke konsekvenser det kan få for det internasjonale arbeidsmarkedet, fortsetter Philipsen.

En annen ting den internasjonale transportarbeiderfamilien har reagert på, er hvordan flere ministre, deriblant statsminister Erna Solberg og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, har omtalt Color Lines servicepersonale som «ikke-sjøfolk».

– Det er horribelt å ikke kalle disse ansatte for sjøfolk. I Maritime Labour Convention 2006 står det helt klart at alle ansatte om bord i skip er sjøfolk. Denne konvensjonen har Norge vært med å ratifisere, sier Philipsen.

I Sandefjord er Per Magne Johansen hjemme i permisjon med sin lille datter. Kona er på jobb på sjøen. Følelsen av regjeringens svik skaper usikkerhet og tærer på livskvaliteten til den lille familien, vedgår Johansen.

– Tida som bare skulle være flott og fylt av glede, har nå store skygger rundt seg. Vi ser aktivt etter nye jobber og kikker etter alternative boløsninger. Men vi vil ikke gjøre noe før jobbene våre er avklart, sier han rørt.

En eventuell forskriftsendring vil skje fra 1. januar 2019. (Fri fagbevegelse)

Her er historien til flere av dem som jobber på Kiel-ferga:

Servitøren Kim har jobbet på Kiel-ferja i 16 år. Nå kan han bli satt på land for godt. 

– Vi påvirker ikke utlandet

Næringsdepartementet er fast bestemt på at de ønsker en forskriftsendring men sier de vil følge nøye med på utviklingen fremover og mulige konsekvenser i både Norden og Europa.

– Vi vil være spesielt oppmerksom på om tiltakene som nå gjennomføres i Norge fører til politikkendringer i våre naboland, skriver statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen (H).

– Endringene vi gjør for utenriksferger i NIS forbedrer rammevilkårene i Norge, og tilpasser vilkårene til de som allerede er oppnåelige i de nordiske landene. Vi anser det derfor som lite trolig at endringene vil føre til politikkendringer i våre naboland. Samtidig kan vi selvfølgelig ikke forutsi helt sikkert hvordan politikkutformingen i andre land kan bli påvirket. Av den grunn vurderer vi det som viktig og riktig å følge nøye med på utviklingen fremover, skriver Bjarmann-Simonsen.

Mer fra Dagsavisen