Innenriks

Årets hårete 
måned er her

KREFTSAKEN: Hårete norske overlepper bidro i fjor til å samle inn over sju millioner kroner til kreftforskning via Movember. Til helgen starter en ny bartemåned.

I årets mest hårete måned, Movember (november), vil barter i alle fasonger - sakte, men sikkert - gro på tusenvis av norske overlepper. Sammen med én million menn verden over skal norske menn bruke kraften i barten til å fokusere på prostatakreft og samtidig samle inn flere hundre millioner kroner til kreftforskning. I fjor samlet de norske bartene inn over sju millioner kroner.

Prostatakreft ram­­mer 5.000 nordmenn hvert år, og er en av de kreftsykdommene som tar flest liv.

Mer hår = mer kunnskap

- Det er behov for mer kunnskap om sykdommen. Både for å få stilt raskere og mer presise diagnoser, for å kunne gi bedre og mer skånsom behandling samt å finne ut mer om hvordan man kan minimere senskader, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel.

Alt fra pistrete dun til tett krattskog på overleppen gjør samme nytte i Movember - gutta blir vandrende og pratende plakater som bruker barten som virkemiddel for å få folk til å prate om menns helse. Dette bidrar igjen til tidlig oppdagelse av kreftformer som prostatakreft og testikkelkreft.

Norge på bartetoppen

Du kan registrere deg som en pengeinnsamlende bartemann på nettsiden til Movember. Her oppretter du en profil og lar barten gro. Så kan du få venner, familie og kolleger til å donere penger til barten via denne profilen.

Totalt registrerte 21.773 nordmenn seg i fjor, og det ble samlet inn 7,6 millioner kroner til kreftforskning. I forhold til innbyggertallet var Norge landet med verdens høyeste bartetetthet fjor.

- Nordmenn elsker mustasjer, men for at nasjonen skal beholde bartetronen må de mange tusen mannfolkene som gror bart i november også huske å registrere seg, sier Justin Coghlan fra Australia, som er en av de fire grunnleggerne av Movember.

- Sexy

- Ingenting er mer sexy enn bart i Movember. Vi bartesøstre hyller gutta som tør å vise at de tar vare på seg selv og sine nærmeste gjennom å fokusere på menns helse, sier TV 2-programleder Thea Olsen, som er offisiell Movember-ambassadør for fjerde år på rad.

Pengene som Movember samler inn i Norge går til Kreftforeningen og europeisk kreftforskning som støttes av Movember Global Action Plan (GAP), et globalt forskningssamarbeid innen prostatakreft. På global basis har Movember samlet inn 3,3 milliarder kroner siden kampanjens oppstart i 2003. (NTB)

Mer fra Dagsavisen