Lars Magnus Kirkhus startet pilotkarrieren som mange andre unge piloter hos et lavprisselskap i Europa.

Arbeidere i løse luften

Lars Magnus Kirkhus har drømt om å bli pilot siden han var fem år. Lite visste han at et arbeidsliv med milliongjeld og uryddige arbeidsvilkår ventet ham.

 

Av Marie De Rosa og Sofie Prestegård

– For meg som for de fleste piloter begynte det ganske røft. Du har kanskje 1–2 millioner i studiegjeld, så starter du i et flyselskap som krever penger av deg. Ikke bare for jobbintervjuet, men for å fly deres flytyper, forteller Lars Magnus Kirkhus til Dagsavisen.

Han startet pilotkarrieren som mange andre unge piloter hos et lavprisselskap i Europa, med en ordning der han kun fikk betalt for de timene han satt i cockpit.

Dette er hverdagskost i flere av de mange lavprisselskapene som vokser fram, ifølge Kirkhus. Han ønsker ikke å si hvilket selskap han fløy for.

Les også: Flygerforbundet krever gransking

Gjeldsslave

I tillegg til at han kun fikk betalt for planlagt flytid, ble det ikke betalt overtid. Kirkhus måtte også betale for sertifisering av den flytypen han skulle fly for selskapet. Hele 260.000 kroner måtte han punge ut. Dette er noe konvensjonelle selskap betaler for sine piloter.

Livet som pilot i dag er altså langt fra et vanlig arbeidstakerliv.

– Du blir kastet ut i Europa et eller annet sted, og tror du skal få tilhøre et flyselskap, men må etablere ditt eget enkeltmannsforetak, som blir leid ut videre til flyselskapet, sier Kirkhus.

Han jobbet de første to ukene gratis under opplæring. Han dekket også alle utgifter til kost, losji og transport i Europa mens han var på jobb det første halve året. Til og med utgiftene til uniformen dekket han selv.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Helt sjukt

Piloten forteller om kontrakter som skaper en voldsom ubalanse mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.

– Arbeidsgiver kan si deg opp på dagen og slutte å gi deg timer. Da har du ikke så store muligheter. I tillegg må du selv betale deg ut av arbeidsforholdet. I ettertid ser jeg at dette er helt sjukt.

Kirkhus forteller også om en kultur som la til rette for varslingsvegring og å tøye strikken for når du som pilot er i form til å fly.

Sendte skjulte beskjeder

– Jeg gikk ikke på jobb da jeg var syk. Men da fikk jeg heller ikke betalt. Nå som fast ansatt kan jeg ta sykedager som folk flest. Det tror jeg er viktig for flysikkerheten.

Når det gjelder varsling, lå heller ikke forholdene til rette. Stemningen blant de ansatte i lavprisselskapet var nervøs.

– Folk skrev lapper til hverandre i cockpit fordi de ikke ville at flyet skulle ta opp det de sa. Folk var veldig nervøse overfor arbeidsgiver, forteller han.

Trygg jobb

Etter hvert fikk Kirkhus fast jobb i norske SAS hvor han får sykepenger, pensjon og forsikring.

– Jeg ville ha en jobb der jeg var trygg og hadde det sosiale sikkerhetsnettet man skal ha, forteller den unge piloten.

Les også: – Flybransjen må tøyles

 

Støre: – Må løftes til europeisk nivå

De nordiske landene må gå sammen om å presse fram europeiske regler som sikrer pilotene anstendige arbeidsforhold, mener Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Arbeidsforholdene i flybransjen var ett av temaene på dagsorden da alle toppene i den nordiske arbeiderbevegelsen var samlet til konferanse på Voksenkollen i Oslo mandag. Som Dagsavisen tidligere har omtalt, er LO-forbundet Norsk Flygerforbundet bekym­­­­ret over utviklingen i bransjen. Ifølge leder Yngve Carlsen har svakere reguleringer ført til økt prispress, som igjen gjør at piloter går på nulltimerskontrakter og drar på jobb selv når de ikke burde. Det kan i verste fall gå på sikkerheten løs, mener Carlsen.

Ap-leder Jonas Gahr Støre deler bekymringen, men mener løsningen ikke finnes i Norge alene.

Ser til Europa

– Det er viktig med nasjonale tiltak, men dette er en europeisk innsats. Det er en av grunnene til at det er viktig å ta det opp her, hvor vi har tre EU-land med oss. Luftfarten er en global næring, og det ønsker vi at den skal være, men vi må til europeisk nivå for å kunne påvirke det europeiske regelverket, sier Støre.

Han er tydelig på at faste ansettelser må være hovedregelen også i flybransjen.

– Det med sikkerheten er et varsel som de fleste forstår. Vil du ha en halvsjuk pilot som er usikker på rettighetene sine sitte og fly der oppe i lufta? Jeg blir i hvert fall ugrei når jeg hører det. I vårt program kommer til å legge vekt på kjente størrelser som hele og faste stillinger, og en tydeliggjøring av arbeidsgiveransvaret. Det må være tydelig i arbeidsmiljøloven hva som er arbeidsgivers rettigheter og plikter, sier Støre.

Mulig å løse

Lavprisselskapene Norwegian og Ryanair ar tidligere uttalt at det ikke er mulig å konkurrere globalt dersom det innføres en rekke norske særregler. Det avviser Støre. I likhet med Carlsen, advarer han mot et kappløp mot bunnen.

– De beskriver det som at dette nærmest er et uanvendelig løp som de må være med på. Jeg understreker at vi ikke kan ha nasjonale flyselskaper og nasjonale reguleringer i et Europa med 30 stater, men samtidig er det viktig å lytte til stemmene som sier at denne utviklingen utfordrer sikkerheten i luftfarten. Jeg er tilhenger av å gå kunnskapsveien og få dette utredet, men jeg kan godt vedkjenne at det ikke finnes lettvinte løsninger.

 

Økt sosial dumping

Sosial dumping er et økende problem i flybransjen, viser en fersk rapport utarbeidet av Samarbeidskomiteen for de nordiske sosialdemokratiske partiene og landsorganisasjonene (SAMAK) som ble lagt fram i går. Ifølge rapporten har nærmere 40 prosent av pilotene i lavprisselskaper en eller annen form for atypisk ansettelse. Det kan blant annet ta form av såkalte pay-to-fly-ordninger, hvor piloten selv må betale for timene han eller hun sitter i cockpit. Særlig unge piloter er utsatt for denne typen falske ansettelser, viser rapporten.

Felles politikk

For å få bukt med falske ansettelser og «regelshopping», hvor flyselskap etablerer baser i land de ikke har naturlig tilknytning til, foreslår komiteen å utarbeide en felles, nordisk luftfartspolitikk. Ett av komiteens forslag går ut på å fastsette et prinsipp om direkte ansettelser slik at minst 75 prosent av besetningen er direkte tilknyttet selskapet. I fjor sommer tapte det norske flyselskapet Norwegian en sak mot pilotene i selskapet, som mente Norwegian har forsøkt å unndra seg arbeidsgiveransvar ved å flytte ansatte til datterselskaper.

Opp i EU

Komiteen foreslår også:

* Forbud mot ansettelse av piloter og kabinpersonale som selvstendig næringsdrivende

* Flere offentlige investeringer i utdannelse av piloter

* Sertifisering av utdannelsessteder som utdanner piloter og kabinpersonale

* EU må utarbeide juridiske bestemmelser slik at arbeidstakere kan være sikre på at de er omfattet av et sosialt sikkerhetsnett