Innenriks

Ap, SV og MDG vil ha flere elektriske lastebiler på veiene

Torsdag behandler Stortinget flere forslag som kan gjøre elektriske lastebiler som denne, vanlig på norske veier.

Ap, MDG og SV står bak forslagene, som Lars Haltbrekken fra sistnevnte parti tar for gitt blir nedstemt av regjeringspartiene.

– Ingen av regjeringspartiene vil støtte de konkrete forslagene vi fremmer, selv om de vil gi kutt i utslippene av klimagasser fra transportsektoren og bane vei for nye nullutslippsløsninger, sier Haltbrekken.

– Hvor viktig er det å kutte utslippene fra lastebilene?

– Vi har kommet ganske langt med å redusere utslippene fra personbiltrafikken. Det neste store løftet vi må få til nå, er nullutslipp fra lastebilene, både ved bruk av elektrisitet og hydrogen, svarer Haltbrekken.

Les også: Kutt i godstog gir 11.000 lastebiler på veiene i 2019 

Ønsker nye virkemidler

Også eiere av store lastebilflåter er innstilt på en overgang til elektriske lastebiler og hydrogenlastebiler.

Norges største grossist ASKO, har som mål at alle deres 600 lastebiler skal ha nullutslipp innen 2026. I Dagsavisen 23. januar ba styreleder Torbjørn Johannson i ASKO, om nye politiske virkemidler for å få til dette.

Dette er forslagene MDG og SV fremmer for å få fortgang i det store skiftet i transportsektoren:

* Elektriske varebiler gis fritak for betaling for bom, ferje og parkering fram til 2025.

* Brenselcellebiler gis fritak for betaling for bom, ferje og parkering fram til 2025.

* Bruk av hydrogen i ferjeanbudene på riksveiferjene som trafikkerer Bodø-Værøy-Røst-Moskenes.

Dette er forslagene MDG, SV og også Ap står bak:

* Bruk av offentlige anbud for å fremme nullutslippsløsninger i kollektivtransporten, slik at all offentlig transport blir fossilfri innen 2025.

* En avtale med tilhørende CO2-fond for næringstransporten, etter modell fra NOx-fondet.

* Stans i planlagte økninger i baneavgifter for godstransport på jernbane, eller en kompensasjon til godsselskapene for de planlagte økningene i disse baneavgiftene.

* En opptrappingsplan for utbygging av minst 30 hydrogenfyllestasjoner innen 2025. Stasjonene skal betjene tungtransport, kollektivtransport, skipsfart, luftfart og personbiler, og sikre full mobilitet med hydrogenkjøretøy i Norge.

* En stortingsmelding om arbeidet med å kutte utslipp fra transportsektoren basert på transportetatenes klimamål for ulike kjøretøygrupper.

Les også: Fartsgrenser på tyske motorveier vil være bra for klimaet og spare liv, men regjeringen sier nei. 

– Også biogass

Torbjørn Johannson mener det i en overgangsperiode er nødvendig med bompengefritak for lastebiler som kjører på biodrivstoff. Muligheten for det skal nå utredes av Vegdirektoratet, kunne Dagsavisen opplyse onsdag.

– Vi må også satse på biogass, sier Haltbrekken, med tanke på både produksjon og bompengefritak, så lenge et slikt fritak ikke blir noe lastebiler med fossil diesel på tanken kan snike seg til å nyte godt av, påpeker han.

Mer fra Dagsavisen