Innenriks

Ambulanseflypilotenes forhandlinger med Babcock fortsetter mandag

Babcock og Norsk Flygerforbund fortsetter forhandlingene om en tariffavtale for ambulanseflypilotene mandag.

Av Andreas Løf og Jon Even Andersen

Flygerforbundet og NHO Luftfart, som forhandler på vegne av Babcock, satt sammen hele fredag i et forsøk på å bli enige om lønnsbetingelser og tariffbestemmelser. Blir partene enige, kan krisen i ambulanseflytjenesten bli avblåst.

– Vi er enige om å fortsette mandag. Begge parter har en interesse av å bli enige. Vi jobber så raskt vi kan, men samtidig har vi satt av den tiden som er nødvendig, sier Flygerforbundets leder Yngve Carlsen til NTB.

Les også: Babcock tilbyr alle pilotene i Lufttransport fast jobb

Ny operatør

På vei inn til forhandlingene på NHOs hovedkontor på Majorstua i Oslo fredag formiddag ville ingen av partene snakke med pressen.

– Jeg kan ikke si noe mer om innholdet nå heller, ut over at vi bruker den tiden vi trenger, sa Carlsen fredag ettermiddag.

Målet med forhandlingene er å bli enige om en avtale som gjør at pilotene som jobber hos dagens operatør, Lufttransport, vil fortsette i jobben når Babcock neste sommer tar over driften av ambulanseflytjenesten.

Overfor P4 ga Carlsen tidligere fredag uttrykk for at han var forberedt på tøffe forhandlinger, men la samtidig til at han er forsiktig optimist.

Bli med over

På spørsmål om det er utsikter til en avklaring den ene eller den andre veien mandag, gjentar Carlsen at partene er enige om å bruke den tiden som trengs for å komme i mål.

Hvilke krav pilotene må ha gjennomslag for for å fortsette, vil han foreløpig ikke si noe om.

– Jeg ønsker ikke å forhandle i mediene. Jeg kan dog si på et generelt grunnlag at det må være noe som løser krisen, og som gjør at folk ikke slutter, sa Carlsen til NTB torsdag.

Daglig leder i Babcock, Marius Hansen, sa på sin side at han håpet på en løsning. Selskapet har uttalt at de kan greie seg uten Lufttransport-pilotene, men ønsker likevel å ha med seg så mange som mulig.

– Jeg håper vi kommer til en enighet så fort som mulig som gjør man tar bort litt av usikkerheten som er i dag, sa Hansen.

Brudd

Den nye forhandlingsrunden kommer etter et brudd mellom partene 27. april. Det var Babcock som trakk seg, og årsaken var at selskapet ikke fikk gjennomslag for kravet om at pilotene og fagforeningen fraskriver seg retten til å gå til sak for å beholde lønna og arbeidsvilkårene de har hos Lufttransport.

Etter bruddet ble beredskapen i ambulanseflytjenesten redusert på grunn av pilotmangel. Flere piloter valgte å slutte på grunn av misnøye og usikkerhet med hva Babcock tilbyr. Kort tid etter forhandlingsbruddet meldte også flere piloter seg «uskikket til å fly», noe som førte til kritisk lav beredskap i noen timer.

Uenige om tolking

Enigheten om å begynne nye forhandlinger ble inngått 28. mai. Da hadde krisen også blitt en stor politisk sak, med et sterkt press på helseminister Bent Høie (H) om å sikre beredskapen i den livsviktige ambulanseflytjenesten.

I forrige uke samlet opposisjonen seg om en instruks til Høie om å sikre at «erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres». Mens sterke stemmer i opposisjonen hevder dette må bety at ansatte i Lufttransport fortsetter når Babcock overtar, mener Høie det også er folk andre steder som har kompetansen som trengs.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Carlsen har imidlertid vært klar på hva han mener stortingsvedtaket innebærer:

– Det betyr dagens piloter og teknikere skal over i det nye selskapet, lyder hans forståelse av vedtaket. (NTB)

Mer fra Dagsavisen