Innenriks

AHUS uten telefon og data

Det er katastrofeberedskap på Ahus. Både telefon og datanett er nede.

Det er Telenor som har levert telefonsystemet, men sykehuset opplyser at det er altfor tidlig å si om feilen ligger hos leverandør og om dette kan være årsaken til problemene.

Skjedde plutselig

Problemene oppsto sent lørdag kveld, opplyser sykehusets kommunikasjonsdirektør Geir Boye Lindhjem til NTB. Etter det han kjenner til, sviktet systemene forholdsvis brått.

Lindhjem understreker at de innlagte pasientenes liv og helse ikke er i fare. Sykehuset ønsker imidlertid å bruke de tilgjengelige ressursene på de inneliggende pasientene, og tar derfor ikke imot nye.

Søndag morgen sier Lindhjem til NTB at sykehuset fortsatt ikke tar inn nye pasienter og at man fortsatt jobber på spreng for å finne feilen.

– Vi er operative internt og i stand til å foreta akuttoperasjoner, men vårt kommunikasjonssystem ligger fortsatt nede, sier han.

Styrer manuelt

– Katastrofeberedskapen innebærer at vi innfører manuelle systemer i stedet for de elektroniske, forklarer Lindhjem.

Føring av pasientjournaler og kommunikasjon mellom de ulike delene av sykehuset skjer vanligvis elektronisk. Nå må de ansatte i stedet benytte seg av andre løsninger.

Pasienter som normalt ville blitt innlagt på Ahus, blir i stedet tatt hånd om av andre sykehus i nærheten. I første rekke er det Oslo universitetssykehus, Lovisenberg og Diakonhjemmet som bidrar til å avlaste Ahus.

IT-avdelingen ved sykehuset jobber for fullt for å rette opp feilen. Men foreløpig kan de ikke si noe om årsaken til problemene.

Levert av Telenor

Lindhjem opplyser at det er Telenor som har levert telefonsystemet til sykehuset. – Men det er altfor tidlig å si om dette kan være årsaken til problemene, understreker han.

Lindhjem regner med at IT-avdelingen vil jobbe med saken gjennom hele natten.

– Vi har full oversikt og kontroll på våre inneliggende pasienter, så de ivaretas som de skal, framholder kommunikasjonsdirektøren overfor Romerikes Blad.

Tar lengre tid

Ahus tar vanligvis imot mellom 70 og 120 alvorlig syke pasienter hvert døgn, skriver Aftenposten.no. Det betyr at opptil fem hastepasienter i timen nå kan få betydelig lenger transport til andre sykehus.

Databruddet skal være et av de mest omfattende ved et større norsk sykehus på flere år, og det medfører et betydelig merarbeid. Lindhjem bekrefter at arbeidsoperasjonene tar mye lengre tid enn vanlig.

Radiostyringen av ambulanser og luftambulanser er ikke påvirket av problemene, men det kan være vanskelig å komme igjennom til sykehuset på telefon.

Ifølge Aftenposten er det fem år siden Norsk Helsenett A/S valgte Telenor som leverandør av data og tele blant annet til Ahus på Lørenskog og St. Olavs hospital i Trondheim.

Mer fra Dagsavisen