Rask: Elferja Airi El kan gjøre opp mot 30 knop.

Her er superferja

Fredag gjestet en helt spesiell elferje Fredrikstads elver. Airi El var på turné, og trafikklederen for ferjene i byen lot seg imponere.

Hadde det ikke vært for den grønne fargen og den store størrelsen, kunne den elektriske ferja Airi El minne om våre byferjer. Men fortøyd ved siden av Go’vakker Thora på Cicignon var forskjellen stor. Ferja er over 20 meter, kan gjøre opp mot 30 knop og er utstyrt med ikke mindre enn åtte såkalte batteristrenger som til sammen veier 3,2 tonn.

Luftputer

– Det spesielle med denne elektriske ferja er skrog-teknologien. Det er såkalt ASV – Air Supported Vessel, altså et luftputeskrog. Foran i baugen er det en vifte, og ved høy hastighet tar den inn luft løfter båten. Skrogmotstanden går ned, og energiforbruket går ned, forklarer Tor Kolbjørn Livgård, kaptein for dagen og teknisk direktør for leverandørselskapet Effect Ships International AS.

De har per i dag to testferjer. Den andre, en mindre type som ligger i Danmark, kan brukes til offshorevirksomhet.

Airi El har en prislapp på 30 millioner kroner.

Én million i diesel

Fredrikstad kommune har allerede kjøpt og venter på en el-ferje. Den er lik Go’vakker Thora, og dermed ikke av samme skrog-type som Airi El. Men trafikkleder for ferje i kommunen, Runar Helgesen, lot seg imponere.

– Det er første gang jeg er med å tester en slik ferje, og det er veldig moro, sier Helgesen, idet Livgård får ferja opp i 25 knop under Fredrikstadbrua.

– Grunnen til at vi har bestilt elferje som er helt lik de vi har, er ganske enkelt at vi håper å bare kunne bytte motor i dagens ferjer. Altså beholde skroget, forklarer Helgesen.

For de populære ferjene som betjener elva kjøres mye, og en motor må byttes med jevne mellomrom. Prislappen bare motor er på 300.000 kroner.

– I dag bruker vi rundt 100.000 liter diesel i året, noe som koster oss en drøy million kroner, sier trafikklederen.

Den nye elferja som er bestilt er budsjettert med 20 millioner kroner, men det inkluderer penger til ladestasjoner med mer. Bare båt koster 13–14 millioner, anslår Helgesen.