– Fra rundt midten av november er det som at flomslusene åpnes. Så snart juletreet er oppe i resepsjonen fylles restauranten av gjester med julestemning. Vi kjenner det på kjøkkenet også. Den kjente lukten av pinnekjøtt, og ribbe, dessertene og krydderne.
Det sier tyske Karsten Kolhoff, kjøkkensjef ved Palmen Restaurant på Grand Hotel.
Hvert år i desember forvandles hotellet til en vinterdrøm midt i hjertet av Oslo. Med praktfulle juledekorasjoner, duften av granbar og lyden av julestemte gjester, byr Grand på en julefeiring som oser av luksus og tradisjon. De ansatte merker stresset og presset, til tross for at de er stolte av arbeidsplassen sin.
Her har kongelige, kunstnere og verdensberømte gjester skapt minner i 150 år. Fra glitrende lysekroner til eksklusive julemiddager, er Grand Hotel stedet hvor gjester og besøkende kan oppleve en femstjerners juletid.
Straks man kommer inn i den elegante resepsjonen på Grand Hotel er det som om man har forflyttet seg til en europeisk storby. Dette kunne like gjerne ha vært i London eller Paris. Midt i resepsjonen står det et praktfullt juletre utsmykket med tradisjonell julepynt, og origami-svaner – Et nikk til de japanske fredsprisvinnerne som har bodd på hotellet den siste uken.
Gjester suser forbi, sjekker inn og ut. Alt går smidig. Her er det travelt, men det håndteres på en slik måte at man som flue på veggen ikke kan annet enn å være imponert. Klokken har blitt 11. Nå er det midt i innspurten, timen før lokalene fylles opp av høytidsstemte gjester klare for årets julelunsj i Palmen restaurant.
Les også: Ekspert om Donald Trump-effekt i Nato: – Min store frykt (+)
Et øye for detaljer
Hotelldirektør Toril Flåskjer har mye å holde oversikt over, men utstråler en ro i det hektiske miljøet. Blikket er alltid hevet, ingen detaljer går henne hus forbi.
– Skal vi begynne i Rococo? Der rigger de til Oslo Rotarys årlige julelunsj, sier Flåskjer og smiler.
Hun viser vei opp en trapp til hotellets andre etasje. Rundt et hjørne og inn en dør stråler det majestetiske lokalet mot oss.
Parat har en stor klubb på Grand Hotel, og det viser at fagorganisering ikke bare er relevant men også nødvendig i vår tid.
— Ståle Botn, Parat
Taket er prydet av enorme lysekroner i glass fra Murano, utenfor Venezia. Her er det ingen tvil. Denne salen er en venetiansk fyrste verdig.
– Ah! Her mangler det lys på bordene. Det må vi bare ordne med en gang, sier Flåskjer.
Det tar ikke engang fem minutter før en i Flåskjers effektive stab er i gang med å fordele og tenne bordlys i salen. Dette er et velsmurt maskineri, hvor øye for detaljer er en del av oppskriften for suksess.
En av de som sørger for at Grand opprettholder sitt internasjonale rykte som hotell i verdensklasse er hovmester for bankettavdelingen William Nikolay Hansen.
– Det er ingenting som måler seg med det trøkket og det kvalitetsnivået vi har her på Grand. Jeg er utrolig glad for å kunne være en del av å skape julestemning og gode Grand-opplevelser for gjestene våre, sier Hansen.
Les også: Hedvig Montgomery: – Det lager problemer når foreldre snoker på barna sine (+)
– Hva er det som gjør at gjestene fortsetter å komme tilbake hvert år her?
– Det er øyet for detaljene her. Hver eneste lille detalj som er forventet av et femstjerners hotell er på plass her. Spesielt her i bankettavdelingen. Hver eneste logo på enhver kuvertasjett skal peke oppover, alt bestikk skal være polert, dukene skal være brettet perfekt. Alt må se riktig ut. Går jeg inn i detaljene nå kommer vi til å stå her i timevis, ler Hansen.
Les også: – Som foreldre må vi tåle å være uenige med barna våre (+)
Gjest gjennom 40 år
– Jeg bruker Grand til nesten alt jeg kan. Vi har hatt medlemsmøtene våre her i alle år. Vi har også denne faste julelunsjen for medlemmene våre. I dag er det dekket opp til 105 stykker. På denne årstiden er det ofte grått og trist ute. Da er det fantastisk å komme hit til Rococo-salen for å løfte hverdagen litt.
Marianne Smith Magelie har kommet til Grand Hotell i 40 år for mindre og større markeringer. Tidligere har hun ledet et stort advokatfirma som ofte brukte hotellet i forbindelse med møtevirksomhet og arrangementer. Nå er hun her for den årlige lunsjen i Oslo Rotary.
– Ingen julelunsj på Grand, ingen jul, sier Magelie med et smil.
– Hva er det som er så tiltrekkende med Grand for deg?
– Det er noe med atmosfæren her. Jeg driver også med sosiale prosjekter for mennesker som har ramlet litt utenfor. Da inviterer jeg dem til møter her. Da spør de ofte om de trenger å være pyntet, og hva «dresskoden» er. Da sier jeg kom som du er. Dette er et folkelig hotell, samtidig som at de har disse fantastiske lokalene, sier Magelie.
Les også: Bøker er best i gave: Her er årets harde julegavetips
Klare for storinnrykk
Tilbake i Palmen restaurant er kjøkkensjef Karsten Kolhoff klar til dyst. Om få minutter åpner de til dagens julelunsj-service. Kolhoff som selv er fra Tyskland har snart vært kjøkkensjef på Palmen i tre år. Han beskriver førjulstiden som «a wild ride».
– Dette er en hektisk tid som flyr forbi. Seks uker føles som et øyeblikk i julesesongen, sier Kolhoff.
– Hvordan skiller den norske førjulstradisjonen seg fra den tyske?
– De to er i grunnen ganske like. Vi drar også ut og spiser og hygger oss i førjulstiden. Maten skiller seg jo ut her i Norge, hvor man spiser tradisjonelt og ofte bruker råvarer som på en eller annen måte har vært konservert. Stemningen, og følelsen er lik. Det føles kjent, sier Kolhoff.
– Hva ønsker du at gjestene dine skal kjenne på når de kommer for å oppleve Grand Hotel og Palmen?
– De skal kjenne på en helhet. De skal kjenne på den storslåttheten denne institusjonen representerer. Vi vil at de skal merke at dette er noe spesielt, at de kjenner det straks de går inn døren her. Alt her skal klaffe, og vi vil at gjestene våre skal ha sitt livs beste opplevelse hos oss. Det er målet, forklarer Kolhoff.
Les også: Bunaden kommer på eksklusiv verne-liste (+)
– Jeg elsker Grand
Heldigvis er ikke kjøkkensjef Karsten Kolhoff alene om å nå det ambisiøse målet. Med seg på laget i Palmen har han hovmester Juliana Gavroi. Hun har jobbet på Grand Hotel i 11 år. Og sier det rett ut – Hun elsker Grand.
– Dette er den beste tiden i året. Det er mye som skjer, hyggelige folk, god stemning. Jeg elsker Grand. For meg er Palmen den beste restauranten i Oslo. Det er gjestene som driver meg. Dette er Grand Hotel. Alt skal være Grand! Det er ingen andre steder som har et så skarpt øye for detaljer som oss. Her gjelder kun én ting: og det er tipp topp, sier Gavroi.
– Hva gleder du deg mest til nå i julesesongen?
– Det må være stamgjestene våre. De kommer hvert år, og er så hyggelige og fornøyde. De har gledet seg et helt år i forveien, og ser fram til å komme igjen, og igjen for å feire med oss, sier Gavroi.
– Hva tror du er det spesielle som gjør at dere har så mange stamgjester som kommer til dere?
– Det er maten selvfølgelig, men det er også alle oss som jobber her. Vi trives så godt med det vi gjør, og det vi får til. Det gjør at alle kommer tilbake. Vi får prate med mennesker, jeg er stolt av alt vi får til sammen, sier Gavroi.
Les også: Når hjertet sier: – Ta en pause (+)
Ordnede former
Grand Hotel har tariffavtale som sikrer de ansatte forutsigbare og rettferdige vilkår.
Ståle Botn er rådgiver i fagforeningen Parat, som har rundt 100 organiserte medlemmer på Grand Hotel. Han sier ordnede arbeidsforhold er særlig viktig i den travle juletiden, når høyt tempo og store forventninger preger arbeidsdagen for de som er på jobb.
– Det organiserte arbeidslivet og tariffavtaler er selve grunnmuren i kampen for trygge og rettferdige arbeidsforhold. Parat har en stor klubb på Grand Hotel, og det viser at fagorganisering ikke bare er relevant men også nødvendig i vår tid. Dette er en fordel for både ansatte og gjester, sier Botn.
Han tror grunnen til at de ansatte trives så godt, er at samarbeidet med ledelsen fungerer godt.
– Kommunikasjonen mellom ledelsen og klubben fungerer, også når man møter utfordringer i hverdagen. All ære til de tillitsvalgte og ledelsen ved Grand Hotel, sier Botn.
Fire tiår i Grands tjeneste
Ingen kjenner Grand Hotel som Merete Lande. Hun jobber i resepsjonen, og har snart vært her i 40 år. Med så lang fartstid i et av Nordens mest anerkjente hoteller, kommer det noen spesielle opplevelser med. Gjestene her har ofte ønsker litt utenom det vanlige hotellgjester har.
– En familie fra Colombia synes juletreet i resepsjonen var så fint, at de gjerne ville ha med seg et hjem. Så vi måtte sende ut en pikkolo for å kjøpe juletre med lys på.
– Altså, da et plastjuletre?
– Nei, nei, et ekte juletre de kunne ta med seg på privatflyet sitt når de skulle dra hjem, forklarer Lande.
Det er en lang tradisjon for å innlosjere celebre gjester på Grand Hotel. En del av nøkkelen for å lykkes med det er ifølge Lande at hotellet praktiserer streng diskresjon, og holder lav profil om hvem som bor på hotellet.
– Det er kjempespennende at så mange kjente personer vil bo på Grand. Da liker jeg å være på jobb. De er som alle andre, og vi skal gi dem det beste. Det som er viktig er at vi holder veldig tett om at de bor hos oss. Det er vi veldig gode på, sier Lande.
Les også: Overlevde Hiroshima: – Det var som om sola falt ned fra himmelen
---
Om Grand Hotel
- Grand Hotel ble grunnlagt av konditor Julius Fritzner og åpnet i august 1874.
- På 1880- og 1890-tallet var Grand Café et viktig samlingssted for kunstnere og intellektuelle i Oslo. Henrik Ibsen var en fast gjest og besøkte kafeen daglig mot slutten av 1890-årene.
- Hotellet eies av Christian Ringnes, og drives av Scandic med 284 rom, hvorav 54 suiter.
- Grand Hotel har vært tilknyttet Nobels fredspris siden 1901, da den første prisutdelingen fant sted.
Kilde: Oslo Byleksikon
---
Les også: Herborg Kråkevik: – Så skjedde det som ikke skulle skje: jeg ble stormforelsket (+)
Les også: Mistet sønnen til selvmord: – Jeg visste ikke at man skal spørre om selvmordstanker (+)
150 år med hotellhistorie
I 2024 fyller Grand Hotel 150 år. Gjennom året har hotellet markert 150-årsdagen med forskjellige arrangementer.
Det var konditor Julius Fritzner som i 1874 grunnla hotellet. Grand Hotel har gjennom sin 150 år lange historie vært et ikonisk landemerke i Oslo og et symbol på norsk kultur og historie. Hotellet har vært åsted for noen av landets viktigste begivenheter, som feiringen av Nobels fredsprisvinnere siden 1904, og har huset alt fra kongelige og statsledere til kunstnere og intellektuelle.

På 1800-tallet var Grand Café et møtested for kultureliten, med navn som Henrik Ibsen, Edvard Munch og Knut Hamsun blant faste gjester. Hotellet har også spilt en rolle i nasjonal stolthet, som en elegant representant for Norge i møte med verden, og står i dag som et levende monument over landets historie og hovedstadens utvikling.
Under andre verdenskrig ble Grand Hotel tatt i bruk av den tyske okkupasjonsmakten. Hotellet fungerte som hovedkvarter for tyske offiserer og ble et symbol på nazistenes tilstedeværelse i Oslo. Mange av de faste gjestene og kulturelle møtene som tidligere preget hotellet, opphørte i denne perioden, og bygningen fikk en helt annen funksjon enn det den opprinnelig var ment for.
Etter krigen ble hotellet igjen et symbol på norsk frihet og gjenoppbygging, og det gjenopptok sin rolle som et kulturelt og nasjonalt samlingssted.
Les også: Barneekteskap: Slik skaffet hun seg pauser fra voldtektene (+)
– Veldig stolt av dem
Toril Flåskjer har vært hotelldirektør på Grand i seks år. Hun har mer enn 28 års erfaring fra Scandic-kjeden, men sier det er noe ekstra spesielt med å lede en arbeidsplass som Grand Hotel.
– Det har vært fantastisk fra dag én. Det som er spesielt her er alle de internasjonale stjernene, det er nobelprisvinnerne, det er kongelige, statsoverhoder, politikere og popstjerner, kombinert med ferie og forretningsreisende fra hele verden. Min rolle er til tider like mye vertinne, som det er hotelldirektør i tradisjonell forstand, forklarer Flåskjer.
Hun sier det gjør henne stolt å lede ansatte som legger sjelen sin i arbeidet, og som brenner for jobben sin.
– Vi er opptatt av å gi gjestene våre «The Grand Experience». Det er så viktig at vi er der for dem hele tiden. Nå har vi hatt fredsprisvinnerne her, og jeg har ikke vært hjemme på over en uke, men jeg elsker det livet som er her, og jeg synes det er fantastisk med teamet her. Jeg er veldig stolt av dem, og det at de er stolte av å jobbe her, det gjør meg stolt av dem, sier Flåskjer.
Les også: Anmeldelse: «Black Doves»: Blodig morsom nedtelling til jul (+)
Ingenting er overlatt til tilfeldighetene
Grand Hotel har en lang tradisjon for å arrangere store prestisjetunge banketter. Flåskjer forklarer at det ligger ekstremt mye arbeid bak flere av disse. Kjøkkenet trener på menyen til Nobel-banketten i seks måneder før middagen til heder for fredsprisvinnerne avholdes.
– Jeg er med på to smakinger. I starten av november smaker vi sammen med Nobelinstituttet, som også har med sin egen sommelier. Da smaker vi 15 retter, og 45 viner. Vi skal ende med en femretters bankettmiddag med viner til, i tillegg til en liten middag med fem retter og viner til. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene når det er Nobel-bankett, sier Flåskjer.

– Det er også fantastisk å se teamet med servitører når de serverer under banketten. En servitør per to gjester på hovedbordet. Hovmesteren dirigerer, og alt treffer. Hovedbordet med hedersgjestene skal ha servering først, å se hvordan alt flyter sømløst under banketten gir en skikkelig Grand-følelse, sier Flåskjer.
Nå renner det inn med gjester klare for julelunsj i Palmen. Lunsjservicen er i full gang. Julen har kommet til Grand Hotel, og til Oslo. Hotellet har alltid vært et symbol på luksus og velstand, men i juletiden er det også et sted for refleksjon, samvær og feiring, hvor både gamle og nye tradisjoner får sin plass. For dem som søker en spesiell juleopplevelse i hjertet av Oslo, er Grand Hotel den perfekte rammen for å feire høytiden med stil og minner for livet.
Les også: Trekkes tusenvis hvert år: – Jeg er blitt gjeldsslave (+)
Les også: West Johnsen om Ap-bråk: De klarte ikke arrangere bakholds-angrepet. Kan de styre landet? (+)