Helg

Smil! Posér! 
Det er fashion 
week…

- Et freakshow! freste Cosmopolitans moteredaktør Elisa Røtterud. - Jeg er så drittlei! ropte stylist 
Kjell Nordström.

Det skulle være festuka for norsk mote. Så ble det bråk og krangel isteden. Og en og annen motevisning.

Mandagen begynte bra. Det vil si, halvparten av gjestene gikk feil. Det var åpenbart få av Oslo Fashion Weeks inviterte som visste forskjellen på Youngstorget og Arbeidersamfunnets plass. I halvsju-tida sto en forvirret, men velfrisert gjeng med lårkorte kjoler, match­ende konvoluttvesker, lange solbrune ben og høyhælte Louboutinpumps utenfor Folkets Hus på Youngstorget. Med ville blikk målte de fasaden på mastodonten som huser norsk fagbevegelse opp og ned. En tynn stemme med vestkantskarring pep høylydt:

- Men det er jo ikke folk her, jo!

Folk var det derimot i kvartalet bortenfor. Det myldret på plassen utenfor Samfunnssalen, og et digert banner med Oslo Fashion Weeks logo lå drapert over halve bygningen. Foran den ellers så skifergrå, anonyme inngangen var det rigget til med en tykk rød løper, snorgjerde, lamper og logovegg. Foran inngangen var det faste kobbelet av norske pressefotografer på plass, de fleste av dem menn i tretti-førti-årene iført jeans, T-skjorter og fornuftige sko, samt en og annen oldschool fyr i fotovest og caps. Hvileløst vandret de fram og tilbake på plassen før det brått ble liv i leiren, og de trakk mot inngangen som kakerlakker mot lyset: vakker kvinne med blondt bølget hår, hvit kjole og sitrongule platå­sko sto på løperen arm-i-arm med en kortklipt og litt anonymt utseende fyr. Superblogger Caroline Berg Eriksen, bedre kjent i bloggsfæren som fotballfruen, smilte blendende hvitt. Poserte med en tillært knekk i kneet. Dette skulle bli morgendagens stoff for lesere av bloggen hennes, derom hersket ingen tvil. Fotografene svarte med å utløse en sverm av klikk.

Etter hvert dukket flere kjendiser opp og stilte seg ved logoveggen en etter en med designervesker på armen og samme kne-knekk som Berg Eriksen: Tone Damli, Lise Karlsnes, Mille-Marie Treschow og datteren Victoria i klær fra by Ti Mo, Moodsgutta med pene kjærester og Pia Haraldsen i heavy metal-møter-Alexander McQueen-look med nagler, dødningskaller og svarte platåsko uten hæl.

Ved parallellinngangen, helt uten rød løper, sto de navnløses hær: alle de vanlige folkene som ingen var interesserte i å ta bilder av. Flere glodde interessert bort på logoveggen der det unektelig glimtet mer av glamour. Køen strakte seg som en buktende orm over plassen, helt bort til lyskrysset ved Torggata bad. Inne i Samfunnssalen kokte det - bokstavelig talt. Sola steikte og sminken rant, og det var en befrielse å kunne mingle på balkongen med sigg og Jacobs Creek i glass med stett. Her kunne man slappe av etter første etappe som besto i å komme seg inn på arenaen. Nå var det bare å hente krefter til neste økt, det mest spennende heatet som er å sjekke seatingen - og se om man hadde fått tildelt en stol med navnelapp på første rad. Og hvis ikke - sjekke hvem andre som hadde fått. Og det var akkurat der Kjell Nordström kjente at det begynte å bygge seg opp.

Han hadde pyntet seg med stjerner og leopardskinnsmønster, han hadde posert ved logoveggen sammen med en vakker blåhåret kvinne, og han fått plass helt strategisk på midten, front row som det heter på fashion-lingo. Den blåhårede var hans gode venninne og designer Tina Haagensen og hun fikk plassen ved siden av. Videre på fusrekka satt Cosmopolitans frittalende moteredaktør Elisa Røtterud, Elle-redaktør Signy Fardal med løvehår og egen entourage, Per Sundnes, Noman Mubashir, Karita Bekkemellem i beige og Magnus Rønningen. Med flere. På motsatt rad kunne han skimte Tone Damli, Pia Haraldsen, og Moods-gutta i halvmørket. Kjell Nordström likte ikke det han så.

- Oslo Fashion Week er et show der realitykjendiser blir prioritert med logovegg og plasser på første rad. Om noen tror de er der fordi de ønsker å støtte norsk design så good luck! freste han til Dagsavisen i telefonen dagen derpå.

- Kjendisene er selvfølgelig bare der fordi de vet at det er dette dere i tabloidpressen slår opp dagen etter. Oslo Fashion Week handler ikke lenger om mote, men om å skape en arena der realitykjendiser kan skaffe seg mer PR. Hvis det fortsetter sånn kommer jeg til å droppe hele greia, og bare si rest in peace Oslo Fashion Week!

Dette er den 18. Oslo Fashion Week som arrangeres. Hele ni år har det gått siden nestor Pål Vasbotten revolusjonerte moteukekonseptet i Norge med en 3-timer lang visning til celloakkompagnement i Posthallen i Oslo. Den gang gråt moteredaktørene av glede, mens tabloidjournalistene gråt av angst for deadline. Men alle var enige om at det var kult med et sted der vi kunne få se hva ny, norsk mote var. Fram til da hadde landet kun hatt den tradisjonelle Moteuka på Sjølyst, men det var ingen arena for alle de nye, norske klesdesignerne som begynte å dukke opp som et resultat av at vi hadde fått moteskolen Esmod. Det var i det hele tatt et langt mer optimistisk klima for norsk mote, folk hadde troen i behold. Etter hvert har pipa fått en annen låt, og mandag rant det over for moteredaktøren i Cosmopolitan.

- Oslo Fashion Week er en vits og et freakshow. Arrangementet er pinlig, og en revy på videregående skole har bedre standard, sa Elisa Røtterud til VGs min mote.no.

- De trekker ofte inn ting som ikke har noe med mote å gjøre. På en av åpningene kom for eksempel Christine Koht dansende ut på catwalken for å underholde. Det var jo morsomt, men det har ikke noe på en moteuke å gjøre.

- Likevel går jeg alltid på OFW-åpningen på sommeren, fordi jeg mener det er min plikt som moteredaktør å støtte den moteuken vi faktisk har, sa Røtterud oppgitt. Uttalelsene ble illustrert med et artig bilde av Røtterud selv i militærjakke og rufsesveis samt sko fra Alexander Wang. Det førte selvsagt til at Røtterud helt oppskriftsmessig fikk pepper i avisens kommentarfelt.

I motsetning til norsk presse har designerne vært mindre lojale mot Fashion Week. De skylder på dårlig råd, dårlig tid, dårlig arrangement, og forretningsmessige motsetninger. Noen ønsker å satse i utlandet, andre har skaffet seg egne sponsorer som gjør det umulig å stille under Fashion Weeks paraply. Fam Irvoll som nå satser på å vise på London Fashion Week i september, valgte likevel å holde en visning tirsdag kveld, men utenfor OFWs arena.

Det var rene sydenstemningen på gamle Vestbanestasjonen da hun tro til med utendørs catwalk og modeller stylet som kjederøykende og sjampisfulle gamle kjerringer som skjente rundt til tonene av Jimi Hendrix‘ «Foxy Lady». Fam Irvoll og hennes familie som er full av gode hjelpere er norsk motes store yndling, og det var det liten tvil om på visningen: her var det trengsel ved dørene. Det vil avgjort bli et savn å ikke ha henne med på Oslo Fashion Week.

- Men Fam fortalte oss tidlig at hun ikke kom til å bli med oss i år, hun er så samvittighetsfull at hun til og med hadde dårlig samvittighet, smiler Annikken Vear, prosjektleder i Oslo Fashion Week.

- Fam skjønner at hun har tilhengere i Norge, og hun ser verdien i å vise noe her hjemme også, sier Vear som har jobbet med Fashion Week sammen med Pål Vasbotten nesten helt fra starten.

Selv fikk hun dessverre ikke sett Fams visning, da var hun og OFW-crewet i gang med å rigge ned i Samfunnssalen, etter som onsdagen var fri for visninger. Årsak? Madonna holdt konsert på Telenor Arena. Ikke før torsdag var det flere show, både i og utenfor OFWs regi med Mardou & Dean i Oslo Domkirke, Wiksen på Stratos og Line of Oslo på Emil & Samuel i Kongens gate. Og som vanlig var det gla’gutta i Moods of Norway som fikk avslutte uka med gigavisning i Oslo Konserthus.

Moods-gjengen har troppet taktfast opp hvert år og gitt sin helhjertede støtte til Oslo Fashion Week. Det virker som om de ønsker å ha en slags mentorrolle innen norsk klesdesign, og det er sjarmerende i et land der mote fortsatt sliter med å bli tatt på alvor. Moods’ kommersielle suksess tilsier at de fint kan klare seg uten OFW-deltakelse, men i motsetning til andre som trekker seg når de får litt medvind stiller Simen Staalnacke og Peder Børresen opp hvert år med stiv snipp og feststemte smil. Det er noe veldig likandes ved dem.

- De kommer alltid med nyttig feedback, og god, konstruktiv kritikk. Men de løper ikke til avisene med det, sier Annikken Vear. Hun tar for øvrig kritikken med fatning.

- Det kan føles litt leit der og da når du har jobba rumpa av deg for å få til et bra arrangement, men saklig kritikk er alltid velkommen.

Programmet for årets Oslo Fashion Week var ved første øyekast så tynt at NRK Kulturnytt begynte å ringe rundt allerede søndag kveld for å få kommentarer. Tirsdag stilte Annikken Wear opp i NRKs Kulturnytt og svarte på Røtterud og Nordströms uttalelser. Selv om det kan virke som om alt er bare krangling og storm i et vannglass blant noen få privilegerte folk i hovedstaden sitter vi etter fem dager med visninger både i og utenfor Oslo Fashion Weeks regi igjen med et inntrykk som er langt bedre enn forventet. Designer Tina Steffenakk Hermansen som driver merket TSH imponerte sterkt med sin gallavisning tirsdag kveld, og sier selv at motehuset får mye ut av å delta på Oslo Fashion Week:

- Jeg syns det er viktig å støtte opp under den moteuken vi har. Til mine visninger kommer det alltid både norske butikker, privatkunder og presse og for meg er det Oslo Fashion Week blitt en arena der det er veldig viktig å være til stede. Om flere designere kunne samles der og ikke lage alle mulige andre opplegg rundt omkring utenfor så tror jeg vi kunne fått enda bedre resultater. Folk må slutte å syte og klage og heller skjønne at skal du få suksess så må du arbeide og samarbeide, sier Steffenakk Hermansen som i dag sysselsetter 15 personer på heltid i sitt motehus.

De mest kritiske mener likevel at Oslo Fashion Week bør pakke snippesken og heller oppfordre designerne å vise i København. Annikken Vear benekter at ledelsen vurderer å legge ned.

- Pål Vassbotn har sagt til meg at Oslo Fashion Week alltid vil forsette å eksistere, men innholdet kan forandre seg. Vi vet for eksempel at Norge er det største markedet for svenske og danske designere, og kanskje vil det være aktuelt for dem å vise på Oslo Fashion Week i framtida? Det er viktig at vi er en dynamisk organisasjon og ikke stivner i formen. Vi må hele tida utvikle oss.

Når det gjelder årets oppslutning understreker hun at kvalitetskriteriet kan ha gjort noen designere redde for å melde seg på i frykt for å bli avvist.

- I begynnelsen ble vi kritisert for at det var altfor mange ferske designere som ble sluppet ut på catwalken, folk som ikke var helt klare ennå og ikke holdt høy nok kvalitet. Nå har vi strammet inn og satt noen kriterier til deltakere som gjør at det blir færre visninger, men høyere kvalitet. Kanskje er det enkelte som kan ha bli litt skremt fra å prøve å søke og det er leit. Men det er heller ingen fordel å bli hausset opp av pressen og sett av publikum før de kan designe noe som holder mål teknisk og levere en produksjon. Vår oppgave er å skape en best mulig arena for norsk klesdesign, og vi vurderer fortløpende ting vi kan gjøre bedre eller annerledes.

En annen klage er at Fashion Week ikke klarer å få innkjøpere til å komme og se visningene til norske klesdesignere slik de får til i København. Men det er Annikken Vear helt uenig i, hun mener at om du har Norge som marked må du vise lokalt.

- Oslo Fashion Week får mye presse og det er særdeles verdifullt for designerne. Nordmenn er enkle mennesker, de vil se og lese om nyhetene i aviser og blader. Først da tør de tenke at dette er kanskje også noe de kan bruke.

Når det gjelder kjendisene så er hun litt oppgitt over all kjeftingen, og betegner den som en real skivebom. Hun presiserer at når Caroline Berg Eriksen og Tone Damli viser interesse og engasjement så er det nyttig for norske klesdesignere.

- Tone Damli er en interessant kunde for norske designere. Hun kommer for å se på om det er noe her hun har lyst til å bruke, og for en designer er det gull å bli brukt av en så populær artist. Tone skal ha skryt for at hun alltid er ydmyk for blitsregnet og stiller opp og smiler på den røde løperen. At hun skal få kritikk for det er bare jantete, sier Vear.

- Og når Caroline Berg Eriksen skriver hvilke visninger og designere hun likte best på bloggen sin så når hun ut til vanvittig mange lesere. Hun er en veldig viktig gjest for oss.

Hele uka har Annikken Vear stått i stormens øye mens saklig og usaklig kritikk har haglet. Nå er det bare festen i kveld, og så er det over. I september begynner arbeidet med evalueringer og planlegging av moteuka i februar.

- Vi tar alltid til oss konstruktiv kritikk og det er mye vi kan gjøre bedre. At Kjell og Elisa er litt rappe i kjeften tar jeg ikke så tungt. Jeg kjenner dem så godt og vet at det ikke er så vondt ment, det er bare sånn de er.

sissel.hoffengh@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen