Byløvene

Kaffeblodtørst

En kjede med 17.000 filialer i 55 land kan fort bli en trussel for det norske kaffemirakelet.

Dagsavisen anmelder

18. november 1983 åpnet McDonalds sin første restaurant i Nedre Slottsgate i Oslo. Målt i omsetning og merkevareverdi står ikke kaffekjeden Starbucks noe tilbake for hamburgerkjeden McDonalds. Likevel var det først i går at verdens største kaffekjede etablerte seg i Norge. I første omgang på Gardermoen, hvor nyankomne flypassasjerer kan akklimatiseres med en dobbel latte før de hiver seg på flytoget inn til Oslo.

En skulle tro nordmenns fascinasjon for myteomspunnede amerikanske «superbrands» hadde stilnet litt med årene. Men det har ikke manglet på medieoppmerksomhet, og på sosiale medier fortalte folk i fullt alvor at de var lykkelige over at de har flybillett samme dag som Starbucks åpner på Gardermoen. Andre vurderte å ta flytoget til Gardermoen for å ta del i «The Starbucks Experience». Med 340 kroner bare i reiseutgifter må det være verdens dyreste kaffekopp. Men kommentarene er like delte som da McDonalds kom til Norge, mellom dem som ikke kan vente med å kjenne smaken av en ekte Starbucks-kaffe på norsk jord, og dem som hater alt hva denne kjeden står for.

Klokken 08.00 i går kunne den norske Starbucks-sjefen smile til pressefotografene og slippe inn køen av kaffetørste tilreisende. Men den virkelig store nyheten på kaffefronten her til lands var det som skjedde i fjor høst, da Oslo ble kåret til verdens beste kaffeby av New York Times‘ matblogger Oliver Strand. For kaffefolket er det gammelt nytt. I flere år har små, privatdrevne kaffekneiper som Java på St. Hanshaugen, Wendelboe på Grünerløkka og Mocca på Frogner lært oss forskjellen på god og himmelsk god kaffe. I Norge har også kaffekjedene vist at de klarer å beholde fokuset på kvalitet samtidig som de vokser. Fremdeles kan du gå på hvilken som helst avdeling av Kaffebrenneriet eller Stockfleths og få deg en helt anstendig kopp espresso eller kaffe latte.

Vi har ingen problemer med å ønske Starbucks lykke til med sin nyetablering. Det er jo knapt nok mulig å oppdrive en kopp kaffe på flyet lenger. Men vi skulle helst sett at de holdt seg trygt innenfor sikkerhetskontrollen og ikke utenfor i ankomsthallen. En kjede med 17.000 filialer i 55 land kan fort bli en trussel mot det norske kaffemirakelet. Etter en periode med finanskrise og stygge regnskapstall har verdens største kaffekjede igjen kommet på offensiven. Ikke i hjemlandet, hvor flere hundre avdelinger har gått dukken de siste årene. Men i andre deler av verden hvor kjøpekraften stiger dukker Starbucks grønne logo opp på hvert gatehjørne. I fjor kunne Starbucks feire sin avdeling nummer 500 i Kina, og ekspanderer i stort tempo både i Latin-Amerika og India.

I et sånt perspektiv blir kjedens nyetablering på en avsidesliggende flyplass langt mot nord som et lite blaff å regne. Samtidig er det en grunn til at Starbucks slår på stortromma og skryter av satsingen i Norge. For Starbucks er det viktig å være til stede i «et land med lang og rik kaffehuskultur og hvor folk vet å verdsette god kaffe», som det heter i en utvidet pressemelding fra hovedkontoret i Seattle. Kanskje er det nettopp derfor de vil til Norge, for å plukke opp noen triks om hva som skal til for å lage en sabla god kopp kaffe. Det kan saktens trengs, for kaffen på Starbucks smaker som sølevann sammenlignet med det beste Oslos kaffebarer har å by på.

Uenig? Saksøk meg.